lisan-en-nanette.reismee.nl

First days in Cuba

Hoi allemaal,

Zo we gaan jullie even op de hoogte brengen van ons avontuur tot nu toe. Het is nu maandagochtend avond, terwijl ik dit typ. zijn wij begonnen aan de avontuurlijke reis naar Cuba. Om 8:30 uur zou ons vliegtuig vertrekken, maar zoals jullie weten had het weer flink gevroren. Dus het vliegtuig ofja de vleugels waren dus ook bevroren. Dat moest eerst even ontdooid worden. Wat wij dan niet snappen is dat we dan al wel in het vliegtuig moeten zitten mja.. 45 minuten verder en we konden eindelijk vertrekken. De vlucht was trouwens prima. We hadden namelijk een risico genomen qua reservering van de stoelen. We hadden bewust een stoel vrijgelaten in het midden in de hoop dat mensen daar niet zouden gaan zitten. En ja hoor mazzel. We hadden heerlijk drie stoelen voor onszelf. Hierdoor konden wij fijn slapen. En zoals Lisan altijd zegt ik slaap niet in het vliegtuig.. (ze heeft toch bijna de hele vlucht gedommeld of zelfs diep geslapen haha :P ) Eenmaal aangekomen op Varadero moesten we meteen door de douane.. Vreemde hokjes... je moest er een tijdje staan zwijgen en in de camera kijken.. En opeens zeggen ze oké.. en gaat er deur open... En ook daar is het vreemd want je komt meteen bij de bagage band uit.. En ja daar moesten we even geduld.. Mijn medische bagage blijft altijd een dingetje.. Maar gelukkig kwam alles wel.. Ik liep even met kar een stukje naar links om te kijken of je daar kunt wisselen.. Maar ik werd meteen geroepen kom maar hier.. Hallo dat was niet mijn bedoeling.. Maar mijn medische koffer moest open.. Nadat ze de brief hadden gelezen en de koffer hadden bekeken was alles goed. We konden naar buiten.. Daar werden we opgewacht door een Nederlandse tui begeleider. Altijd fijn! We hebben geld gewisseld en konden de bus in... Deze was pittig.. we moesten namelijk nog 2 uur in de bus.. Na een vlucht van 10 uur heb je dat wel een beetje gehad en aangezien je hier niet harder gaat dan 80... duurt het voor je gevoel nog langer.. We werden als laatste afgezet bij een mooi hotel rond 5 uur. In het hotel verliep alles lekker snel dus op weg naar de supermarkt. Ook deze was dankzij onze kofferdrager makkelijk te vinden.. Wel een enorme vreemde bedoeling daar binnen en je moet geduld hebben poh poh... Maar binnen is het vreemd! Schappen worden helemaal volgepropt met 1 artikel en als het leeg is het leeg.. dan moet je wachten tot de volgende lading binnenkomt.. soms dus hele schappen leeg en soms dus schappen helemaal vol met bijvoorbeeld babyvoeding.. oh en de prijzen geen idee.. er staat wat maar bij de kassa hoor je heel wat anders.. Oh en dan dus over die rij gesproken... je staat in een rij maar dat duurt lang.. de caissières pakken namelijk alles ook zelf in en de Cubanen die iets kopen sorteren alles netjes op de band.. Nou vreemd dus.. vervolgens wil je de winkel uit... ik had het kassabonnetje al verfrommeld (oepsie) want bij de uitgang moet je het even laten checken bij een bewaker of je niets te veel mee hebt genomen.. Hij wees mij er duidelijk op dat dit verfrommelen niet de bedoeling was... Ahum! Nederlanders he... Eenmaal terug in het hotel hebben we daar gegeten en zijn we vroeg naar bed gegaan want toch een beetje last van een jetlag..

Zondag.. pff half 6 waren we echt wakker.. daarvoor ook al wel maar verplichten we onszelf om te blijven liggen haha! Om half 6 een film gaan kijken. Om vervolgens te laat naar beneden te gaan zodat we niet meer voor de bijeenkomst konden ontbijten... Mja dat kan nooit lang duren we ontbijten daarna wel! 8 uur hadden we de bijeenkomst en om half 12 was alles geregeld.. Geen ontbijt dus haha! Hij legde alles goed uit en sprak zelfs een woordje Nederlands! Om 9 uur bracht hij ons naar de auto verhuur.. En daar begon het wachten! Tranquilo! En het duurde en duurde.. inmiddels begon het te regenen.. en zelfs binnen hmm die gebouwen hier zijn niet al te best soms.. maar ja! Toen de mensen er waren en Nanette tussendoor even snel een broodje was gaan halen kregen we te horen dat we een upgrade kregen voor dezelfde prijs... Altijd goed! We rijden nu dus niet in een geely CK maar een Peugeot 301.. Zelfs nog luxer dan thuis en met de vele bagage ook wel prettig.. Hier wordt trouwens wel goed gecontroleerd op schade ook door de maatschappij zelfs.. en zoals van vele verhalen op internet deed ook hier de creditcard het niet dus ik moest met iemand mee om ergens anders te gaan betalen.. Vreemd maar gelukt en wat scheurde die man hard zeg.. Terwijl we dus om 8 uur kregen te horen van een andere man dat je voorzichtig moet zijn haha! Nou eenmaal klaar konden we terug naar het hotel en ons klaar maken voor een dagje Havana.. hopen dat het minder gaat regenen.. Eerst naar een grote begraafplaats.. zo groot als ik weet het niet bijna Zevenaar... Jeetje zeg! We hebben een rondje gereden om vervolgens naar het oude Havana te gaan.. Parkeren gevonden en op advies van de reisleiders betaald parkeren gedaan, zodat er geen banden lek gestoken worden.. Ohja band wisselen moet je zelf regelen.. hoe dan?! Die cursus hebben wij namelijk gemist in Nederland... Dus onze charmes maar in de strijd gooien als het zover is... denken we dan maar! Oh en als een boete rijdt en de politie zet het niet op je contract maar geeft je een gewoon briefje dan moet je hem snel weggooien want alles wat op het contract staat telt :P Dus goede tip!

Maar goed waar waren we gebleven.. Havana.. Eerst wat eten.. was prima beetje rare lasagne maar de vis was lekker! Vervolgens el capitiolo gezien.. indrukwekkend maar niet veel bijzonder.. De oude auto’s in de stad zijn leuker en de paard met wagens etc.. Mooi straat beeld en trouwens überhaupt.. je waant je echt in de tijd terug. Vervolgens naar sigarenfabriek maar die was helaas dicht.. en trouwens ook verhuisd.. dus laat maar! We zoeken nog wel een andere.. Gaat wel snel zo he! Op naar de andere kant van havana.. Het rum museum.. Maar ook daar duurde het nog even voordat er een rondleiding kwam dus hebben we het overgeslagen.. De straatjes en pleinen zijn een mooie belevenis, gezellig! We hebben nog de kathedraal gezien en wat rondgestruind.. Om vervolgens lekker op tijd terug te gaan.. want we hebben een rotzooi gemaakt in een dag dat wil je niet weten.. Inmiddels opgeruimd en we zijn weer gestructureerd.. Morgen gaan we naar Vinales, een mooie plek in de natuur vooral! Maar eerst wel goed ontbijten en niet zoals vandaag het overslaan :P!

Tot snel!

Ready for take off

Hallo allemaal,

Zo daar zitten we dan op Schiphol. Om half 4 kwamen John en Ellen ons ophalen. Natuurlijk waren wij helemaal op tijd klaar (ahum). Paar laatste dingen nog. Kwart voor 4 gingen we weg en we waren al mooi op tijd op Schiphol. Even samen thee gedronken en toen ingecheckt. Mijn medische bagage mag weer niet automatisch worden ingecheckt.. Dus weer opnieuw in de rij. Vervolgens zegt die vrouw dat het niet is aangevraagd :S Nou juist gedaan. Maar gelukkig was alles wel goed geregeld en kon zij niet in goede systemen. We hebben meteen een bewijs voor de terugweg gevraagd zodat we daar geen problemen krijgen. Nu zitten we weer even aan thee.. Lisan is een beetje gespannen haha! Nog 15 minuten en dan kunnen we boarden.

Om half 9 vliegen we. We komen half 8 Nederlandse tijd aan. In Havana is het dan half 2. Zodra we iets kunnen laten horen doen we dat zeker :)

Veel plezier hier in Nederland met de sneeuw. :P

Liefs

Nanette en Lisan

Koh Tao

Hoi allemaal,

Zo ons laatst eiland! We zijn benieuwd, want dit moet het snorkel eiland zijn! Maar ook het maffia eiland zijn… Zondag 25 februari 2018 om 8:30 uur hebben we de boot richting Koh Tao.. Jeetje wat heftig… de boot schommelt als een gek. We worden er allebei misselijk van.. Dit beloofd wat voor de terug weg zeg.. 1,5 uur lang geschommeld.. Pff kun je het je voorstellen! Vreselijk, maar goed het was maar 1,5 uur! Aangekomen op Koh Tao hebben we snel een taxi en laten we ons afzetten bij ons hotel! Mooi hostel en een hele mooie kamer hebben we hier J! We hebben even wat ontbeten en zijn toen op het kamer even gaan uitrusten! Even afkoelen met airco haha! Vervolgens zijn we naar het strand gegaan.. Oh dit is wel prima J Ziet er goed uit! Hier en daar wat rondgevraagd hoe duur het is om van A naar B te komen… Het is hier wel vreselijk duur om van A naar B te komen, dus even hebben we getwijfeld voor een scooter.. Maar als we om ons heen kijken dan zien we al een hoop mensen met verband om de knieën en enkels, dus doe maar niet! En het hotel raadde het ook al af! Het is hier namelijk best nauw en iedereen doet en gaat maar! We doen het lekker niet! We gaan toch een dag snorkelen en misschien wel twee en dan nog een dagje ergens een strandje hadden we besloten, dus hoeveel hebben we de scooter nou nodig! Niet dus! We hebben wat gechilld en hebben wat rondgelopen J Heerlijk rustig dagje hier op Koh Tao! In de avond besluiten we om maandag een snorkel tour te doen van een halve dag! Dan kunnen we woensdag de hele dag snorkelen. Tour is geboekt en we gaan lekker de avond in! Ajax speelt vanavond ofja middag voor jullie! Dus dat hebben we gefikst.. om vervolgens ook een stuk psv-feyenoord te kijken! Super leuk bij Choppers met nog wat Nederlanders J! Een heerlijke hamburger gegeten en gezellig voetbal gekeken dus! Na een lekker avond vullend programma zijn we voldaan gaan slapen!

Maandag 26 februari 2018 konden we heerlijk uitslapen, want om half 12 zou pas de tour vertrekken! Dus we hebben buiten de deur ontbijt gehad en zijn toen rustig naar het hotel terug gelopen! Daar werden we opgehaald.. Bij Oygen kregen we een nummer B1 en B2.. We vonden het maar gek haha.. want zo kregen andere weer T1 of V1 of S1.. dus we snapten niet waarvoor het was.. We kregen wel netjes een masker om mee te kunnen snorkelen en we konden dus op pad. Met een hele grote groep gingen we op een boot! Aardig vol en hutje mutje, maar goed je wilt wat zien! Op weg naar onze eerst stop plek! Dit was Nang Yuan Island.. Een super klein eilandje heel dichtbij Koh Tao.. Het is een bijzondere plek (google maar)! We moesten daar entree betalen en dan konden we het strand op.. Officieel mocht je niet op je badlaken liggen, want dan nam je zand mee en dat was niet de bedoeling.. Maar iedereen doet het gewoon.. Waarom regels stellen als niemand zich er aan houdt.. Vreemd! Oh trouwens toen we de boot afgingen werd er duidelijk gezegd 14:20 uur terug zijn bij de boot.. Ben je te laat, dan gaan we gewoon en kom ik je morgen weer oppikken rond dezelfde tijd! Duidelijk bericht toch?! Dus we zorgen er voor dat we op tijd zijn.. We gingen eerst lekker snorkelen.. We hebben mooi vissen gezien en we hebben even lekker gezeten! Ook lekker wat gedronken J Het was heerlijk zo.. Op naar de volgende stop Mango Bay.. Oh wacht even.. we missen twee personen! Ze zeiden we zoeken nog 5 minuten en anders gaan we.. Ze hebben alles afgezocht en ja hoor gevonden! Deze mensen komen niet no eens te laat ;) De tocht naar Mango Bay ging nog wel.. Dus we klopten alvast af! Dit is een strand waar we niet aanmeren.. Het schijnt ook per auto heel moeilijk te bereiken zijn! Daarnaast is het resort ook al gesloten, maar goed wij konden er nu wel lekker snorkelen! Hoppa! Samen de zee in J We zagen niet zoveel.. maar we kwamen ook voor geen meter vooruit! Haha achja we zijn ook nog geen professionals! Maar goed de anderen schijnen wel aardig wat te zien, maar die waren ook eind weg gezwommen hihi! Maar goed we waren al lang blij dat het ons een beetje lukte en we hadden nog drie stops dus komt goed J! Op naar de volgende plek Hin Wong Bay.. Hier konden we scholen zien van vissen die leken op onze instructeurs :P! Het was super gaaf om te zien, maar de zee was weer onstuimig waardoor we best veel moeite moesten doen om er te komen! De boottocht er naar toe werd ook al minder leuk boh boh.. dit wordt nog wat! Naar een half uurtje mochten we door.. We waren wat gespannen want de zee wat steeds ruiger! Langzaam werden we misselijk en heel veel mensen trokken bleek weg.. Dit gaat niet de goede kant op! Bij Aow Luek zouden we weer stoppen.. Maar het was zo ruig dat de instructeurs ook zeiden hier gaan we niet stoppen! Op naar de volgende.. Enige nadeel was alleen nog langer op deze boot boh! Meerdere mensen begonnen ook over te geven! Dit was niet meer grappig! Maar goed op naar Shark Bay.. hier konden we haaien en schildpadden spotten.. Nou yeuh weinig mensen hadden er nog zin in.. En hier bleven dan ook nog een uur liggen.. Nanette is met een life jacket de zee in gegaan en heeft even gedobberd! Dat hielp haar tenminste even.. Mensen wilden weer terug om de boot, maar vielen er soms super hard weer af.. De boot ging zo hard op en neer! Na een half uur moest iedereen ook terugkomen, want dit was niet meer veilig volgens de instructeurs. We zouden wel even een ander plekje op zoeken! Dus op naar freedom beach.. Maar niemand echt niemand wilde eigenlijk meer het water in! Haha vet vreemd dat ze dan toch nog gaan, maar goed een paar gingen netjes snorkelen en wij dachten op naar huis! Eenmaal aan land hadden ze het goed geregeld en stonden de taxi’s klaar en zo gingen we terug naar het hotel op naar een warme douche! Oh trouwens die nummers.. zo hielden ze in de gaten of mensen op de boot waren.. Er werd dan elke keer omgeroepen B1 are you on board?! En zo verder.. Vet grappig, we waren dus gewoon allemaal een nummertje! Na deze dag.. hebben we onbeperkt pizza gegeten! Super leuk concept.. ze komen dan elke keer langs met een pizza en dan krijg je een stuk! En zo elke keer door, maar wat ging dat rap zeg.. Met een half uur zaten we prop vol.. Maar natuurlijk niet toegeven dus hop nog maar 1 stukje.. Maar daarna was het echt klaar J En we hebben gewoon afgerekend en zijn met een mega volle buik in bed beland!

Dinsdag 27 februari 2018 op naar Freedom Beach. Het hotel heeft een mooie hop off met hun taxi dus dat was fijn! Om 11 uur werden we gebracht en om 16 uur worden opgehaald! Na een klein kwartiertje sta je aan het zuiden van het eiland! We liepen het strand op en dachten ja hallo geen plekje zon… Hmmm toen zagen we een mooie route langs de rotsen.. Dat gaan we bewandelen… Dit was super mooi gecreëerd en zo liepen we naar een mooiere strandje toe! Daar konden we heerlijk liggen! We gingen de zee.. Ook hier hebben we even gesnorkeld, maar niet heel lang! We hebben vooral van de zon genoten! Heerlijk gegeten en nogmaals gezond! Heerlijke dag dus! In de avond zijn we even langs wat marktjes/winkeltjes gegaan.. Ze kennen hier geen night market zoals de andere eilanden.. we hebben heerlijk gegeten en zijn toen terug gegaan naar het hotel.. Daar hebben we besloten dat we niet nog eens zon snorkel tour gaan doen! We gaan liever met de auto opstap, want de boot is niets! Morgen gaan we een ander strandje doen!

Woensdag 28 februari 2018.. We hebben besloten om naar Aow Luek te gaan, omdat je daar goed kan snorkelen en we uiteindelijk met de boot tour niet gestopt zijn! Dus op naar dit strandje! Met weer een kwartier sta je aan het oosten van het eiland J Klein eiland he! We moesten entree betalen en toen liepen we het strand.. beetje verlaten vreemd! Veel restaurantjes gesloten en vervallen zag het eruit.. We hadden wel strandbedjes voor het eerst, maar ook deze waren vervallen! Maar goed wij hadden twee bedjes die uitstekend werkten en zo lagen we perfect! De wind waaide heerlijk dus het was niet te warm J Laten we maar eens de zee in gaan en die onderwaterwereld bewonderen! Op weg naar de zee doen onze voeten al pijn van alle steentjes en afval wat er ligt.. We willen de zee in.. maar dit is niet te doen! We zien veel stenen in het water liggen dus het lijkt ons niet verstandig.. We gaan weer liggen! Oke vooruit nog een keer aan de andere kant proberen.. Hier is het een stuk makkelijker en aangenamer, dus we kunnen er in! Maar wat is de zee ruig.. Allebei gaan we al snel kopje onder door de golven.. Boh boh dit zien we niet zitten! Dan maar geen vissen hoor! We besluiten om maar lekker te gaan eten en gewoon lekker te liggen op onze bedjes! We hebben ons prima vermaakt op een strand die als onwijs mooi wordt omschreven, maar wij hebben er weinig van gemerkt.. nja van dat mooie dan :P! Maar een gezellige dag hadden we zeker! Rond half 5 waren we weer terug en hebben we heerlijk gedoucht.. Op bed hebben we serie gekeken. Harstikke leuk en chill…. Totdat… we een enorme spin ontdekten.. Echt niet normaal! Nanette was als een speer de kamer uit en Lisan zei ik hou hem in de gaten! Nanette naar beneden gerend en met een beetje schaamte gezegd dat ik een probleem had! De man lachte me niet eens uit, maar riep meteen iemand! En zo kwam er een vrouwtje die voor ons de spin ging weghalen! Oh wat zijn wij geschrokken en bang! Het was echt een gigantische spin! Gelukkig is alles opgelost.. Slapen doen we met een oogje open, maar eerst nog even eten! Misschien kunnen we het vergeten. Na het eten hebben we toch nog even alles gecheckt en zijn gaan slapen..

Donderdag 1 maart 2018… Oh jeetje het is al weer maart! Een hele maand in Nederland gemist, maar wat is het hier lekker! Zo rond de 35 graden J Heerlijk toch? Of hebben jullie het koud :P Haha we zijn blij dat we wat dagen missen! Maar goed we besluiten om vandaag lekker bij het hotel te blijven.. Na het ontbijt hebben we rustig onze spullen gepakt voor het strand.. We waren er allebei al aardig klaar mee zeg! Het strand en vooral de hitte vandaag! Na twee uurtjes hebben we besloten om lekker een dagje hotel te doen haha! Gewoon even genieten J We hebben nog buiten de deur geluncht en hebben heerlijk serie gekeken… Vervolgens wilden we in de avond sushi gaan eten.. Dus wij daar naar toe gewandeld.. zit hij dicht.. Ohja natuurlijk een boeddhistische dag.. We hebben wat rond gewandeld boh.. Wisten niet wat we moesten kiezen door de warmte.. Uiteindelijk hebben we wat gevonden en zijn we daar heerlijk gaan eten! Toen we bijna ons eten ophadden kwam er opeens politie het pand binnen.. Met een autoritaire blik kwam hij binnen en zei van alles in het Thais.. De eigenaar praatte terug en op een gegeven moment was het goed.. Ze gingen elk zakje in.. Wij hebben even nagevraagd en het bleek een controle te zijn op het schenken van alcohol. Op een boeddhistische dag als vandaag mag er geen alcohol geschonken worden, doe je dit wel dan kun je meteen mee komen naar het politiebureau.. Dit keer kon je niet betalen zoals in andere gevallen wel kan.. Als je genoeg geld hebt, dan betaal je ze gewoon af zodat ze niet moeilijk doen! Maar op deze dag kan dat niet! Bijzonder! En bijzonder dat ze zo streng zijn op zon dag.. en anders niet.. Vreemd beleid! Maar goed we hebben goed gegeten en zijn gaan opruimen.. Morgen naar Bangkok en moeten letten op de kilo’s Onze bagage wordt al steeds minder zwaar J Tot in Bangkok!

Koh Phangan

Hoi allemaal,

Zo eiland nummer 2 wat ik jullie ga vertellen. Op 20 februari 2018 kwamen we hier aan.. Het is een stuk minder toeristisch dan Koh Samui en nog niet helemaal volgebouwd, dus wel lekker! Maar ook iets minder ontwikkeld qua wegen etc! Maar goed daar komen wij wel doorheen als we rustig met de scooter gaan rondrijden. Je ziet vele meer scooters dan auto’s hier dat is wel enorm grappig. Er worden zelfs parkeerplaatsen echt voor scooters gemaakt hihi! Maar goed ons hotel is ook super mooi en we zitten heerlijk qua locatie. De eerste dag zijn we even naar de night market geweest en hebben op de markt heerlijk gegeten J Het was er ook super gezellig!

Woensdag 21 februari 2018 zijn we met de scooter naar het noorden gegaan! Eerst naar Mae had beach om daar een eilandje kon ma te zien en te snorkelen! Dit was een mooi strand en totaal niet druk dus heerlijk! Maar wat is het heet in de zon zeg! Dus in de schaduw liggen is heerlijk en we worden nog bruin ook. Wat willen we nog meer J We hebben daar een heerlijke dag gehad en gingen rond 4 uur richting Salad beach.. daar schijnen ze een heerlijke zonsondergang te hebben! Dus zijn we daar naar toe gegaan. Het was even bergje op en bergje af maar we hebben het gevonden J We hebben lekker nog gezwommen en toen zijn we gaan opdrogen.. Terrasje gepakt en heerlijk wat gedronken en voorafje gehad! Uiteindelijk zijn we op het strand beland in bamboe stoeltjes en hebben we heerlijk genoten van het uitzicht en het eten J Veel te veel besteld, maar het was weer heerlijk! Rond 19 uur zijn we naar huis gereden… Wat alleen niet zo fijn was, was dat ze aan het werk waren en daardoor geen asfalt lag. Ondanks dat konden we onze weg goed vervolgen en was het goed te doen J In hotel hebben we nog wat gechilld en gaan slapen. Gesloopt van onze mooie dag!

Donderdag 22 februari 2018 kwamen we een stel Nederlanders tegen en die hebben ons vooraf even gewaarschuwd over de weg richting het zuiden. Het was nogal steil op en af! Dus met deze gedachte gingen wij voorzichtig op stap! En het klopt inderdaad.. soms zeg je als je naar boven reed alleen nog maar de zee en dan dacht je oeps is dit de afgrond :O Maar we konden elke keer weer naar beneden… Het was een pittige route maar uiteindelijk kwamen we op een gigantisch mooi strand uit met echte golven zoals Nederland ze kent! Dit was wel even mooi en leuk om mooi te maken. We hebben weer heerlijk gezont en gezwommen J Lekker lunch gehad en op tijd weer terug gegaan! Het strand heette Had Rin. Eenmaal terug hebben we nog even gezwommen in het zwembad en zijn we in de avond weer naar de night market geweest. Heerlijke dag zo!

Vrijdag 23 februari 2018 zijn we weer richting het noorden gegaan.. We wilden graag naar Bottle Beach omdat veel mensen dat aanraden.. daarvoor moeten we met een taxiboot vanaf een andere pier naar toe.. Maar toen we aankwamen op de pier was alles heel duidelijk.. We vonden het wat prijzig en dachten laat maar.. Die vrouw dacht wacht ik doe het wel voor goedkoper! Dus uiteindelijk hebben we weer 1/3 van de prijs afgesnoept J.. De zee was onstuimig en we klapte met de boot echt op de zee.. Met pijn aan onze kont kwamen we aan.. Het is een verlaten strandje met wat toerisme door de taxibootjes.. Heel mooi vonden wij het nou ook weer niet maar wel leuk om te zien.. Het snorkelen was er niets.. want de zee lag op dat stuk helemaal onder met afval! Echt gewoon vies.. We zijn rond 4 uur weer opgepikt en zijn we terug gegaan! Het was leuk om mee te maken. In de avond hebben we wat gegeten bij een restaurantje en hebben we de avond weer gechilld.

Zaterdag 24 februari 2018 begon de dag met een hevige regenbui die niet echt stopte.. We wouden eerst weer naar een strandje rijden, maar uiteindelijk besloten om bij het hotel te blijven. We hebben eerst een restaurant gevonden waar we konden ontbijten.. En daarna kwamen er achter dat het voor pokemon een speciale dag kwamen.. dus zijn we op de scooter gaan zoeken naar pokemons.. Heerlijke ochtend zo met donkere wolken boven je.. We gingen tussendoor even naar het hotel.. Nanette was kapot en die lag rustig op bed.. Toen Lisan daar daar weer eentje.. Dus tjop tjop daar gingen we weer de scooter op! Op naar weer een pokemon en zo hebben we de hele ochtend en begin van de middag rondgereden. Heerlijk en daarna hebben we heerlijk gezwommen bij het hotel.. Het was allemaal wel wat kouder dan normaal als de zon niet schijnt. Tegen het eind van de middag zijn we naar de Zaterdagmarkt geweest.. Helaas was er weer een donkere bui in de lucht en viel het marktje een beetje tegen, dus zijn we op tijd terug gelopen. In de avond hebben we nog de zonsondergang op het strand kunnen zien en zijn we bij het hotel gaan eten. Een heerlijk gesprek gehad met de Nederlanders en toen moesten we laat nog even de rest inpakken J. Morgen gaan we richting ons laatste eiland Koh Tao, dus tot daar weer!

Koh Samui

Hoi allemaal,

Hier even een korte update over ons! Het eiland Koh Samui.. Eerst met de mini van weer vanaf Khao Sok naar Surat Thani.. Het was weer een gezellig ritje.. er kunnen maximaal 15 mensen in de bus, normaal gaan we met 12.. maar dit keer echt 15 mensen.. En dat moet je nagaan dat er ook nog allemaal tassen bij in moesten. Dus helemaal bepakt zaten we er in.. Je kon geen kant op.. Onderweg natuurlijk weer de boodschappen zoals op de heenweg dat hoort erbij! In Surat Thani hadden we even kort de tijd om wat te eten bij de supermarkt en weer door in een bus richting de pier.. Bij de pier aangekomen hadden we nog eventjes voor de ferry.. dus doorlopen en weer door! Op ferry konden we chill op de grond zitten en genieten van het uitzicht! Na een dagje reizen waren we dan een uurtje te laat op Koh Samui.. Daar snel een taxi gevonden en hotel was weer prima! Helaas was het strand wat in de buurt zat wat minder en niet wat te verwacht hadden dus we zijn een scooter gaan huren.. Heerlijk is dat! Zo kunnen we het hele eiland rond toeren. Dat hebben we dus ook gedaan.

17 februari 2018 zijn we richting het mooiste strand gegaan, de naam zegt het al Crystal Beach! Wauw dit was mooi.. en wat is het warm in de zon zeg! Dus snel wat schaduw opgezocht.. De weg naar het strandje toe is wel met wat behoorlijke bochten.. En aangezien Nanette niet eerder scooter heeft gereden is het natuurlijk even wennen! Maar gelukkig ging het goed en kreeg Nanette haar slag ook te pakken! Heerlijk dit.

We hebben onderweg nog een boeddha bekeken, maar zoals iedereen zegt je bent het wel een beetje beu na een tijdje Thailand.. We zagen de boeddha en konden er nog dichter naar toe lopen maar dat was weer309 treden omhoog.. Wij keken elkaar aan en zeiden.. hmm we zien het vanaf hier ook wel mooiJ! Dus op naar de volgende! Daar waren we al voorbij voordat we hem zagen, dus laat maar! We hebben een mooie dag gehad! In de avond zijn we nog even de night market geweest zoals we in elke stad doen! Hij was hier alleen niet zo mooi als op andere plekken, maar het blijft een leuke bezigheid om te doen!

18 februari 2018 hebben we een ander strand op gezocht dicht bij ons hotel in de buurt! Maar dit viel tegen.. we hebben lekker ontbeten en dachten kom we gaan weer terug naar Crystal Beach.. Dus heerlijk daar gelegen weer.. Het was wel zondag en dat kon je goed merken haha.. Thaise mensen zijn dan ook echt vrij haha! We hebben weer een heerlijke dag gehad. In de avond zijn we naar Fisherman village geweest.. een dorpje bij ons de buurt.. Echt super mooi opgezet en gezellig! Heerlijk gegeten bij een Italiaan en heerlijk kunnen wandelen in de straten.. Super om te doen!

Maandag 19 februari 2018 zijn we naar een strand gegaan waar we konden uitkijken op een mooi eilanden rijk gebied! Maar voordat we konden gaan moesten we even geduld hebben.. Er was namelijk een stortbui bezig.. Dus we knepen hem wel even, dus even rustig ontbijten en daar gevraagd hoe het weer zal worden.. Die vrouw gaf aan het kan hier zomaar voorbij gaan dus heb geduld.. En inderdaad met wat geduld was het buitje zo weg en scheen volop de zon! Dus toen op weg naar het strandje.. Alleen dit was nogal lastig te vinden.. Met een paar verkeerde inslagen.. en weer omdraaien en weer terug.. zijn we er gekomen! Wauw wat mooi verlaten.. een mooi restaurantje erbij en wat een luxe zo.. Je kon heerlijk uitkijken en heerlijk eten daar! Maar we wilden wel wat meer vertier dus we gingen stiekem weer terug naar Crystal Beach! Daar hebben we nog even lekker gelegen.. Het grappig was.. op deze manier hebben we echt een keer een rondje eiland gedaan! Super leuk om te doen! We hebben nog even wat bij die Nederlanders gedronken in het hotel. Super leuk om ze daar weer te zien J en zo konden we samen nog even onze belevenissen delen! Super leuk… Maar nu werd het toch echt tijd om al onze zooi weer op te ruimen! Wauw wat hadden wij er een bende van gemaakt! Alles lag overal.. maar we hebben alles weer in twee tassen gekregen.. we krijgen wat meer ruimte maar of het minder zwaar word is de vraag! We hebben namelijk mooie souvenirs gekocht en sommige wegen wat meer haha! Oeps.. achja we gaan het beleven! Het is in ieder geval super gaaf!

Khao Sok

Hoi allemaal,

Zo 14 februari 2018 05:00 uur de taxi staat klaar om naar het vliegveld te gaan.. om 05:10 uur waren we er al.. Oeps wel heel vroeg, maar goed beter te vroeg dan te laat.. en we dachten als ze Nanette weer allemaal vragen gaan stellen over die katheters dan kunnen we maar beter vroeg zijn.. Vet vreemd ging onze bagage voordat we het vliegveld opgingen al door de controle.. Oke vreemd! Toen inchecken.. Onze bagage slinkt langzaam in het gewicht! Heerlijk! Over 2,5 week moet het beiden onder de 15 kg zitten want meer zit er niet in onze vlucht richting Bangkok :P We zitten nu op 14,9 kg en 17,5 kg dus nog 2,5 eraf.. dat moet lukken J! Nou toen nog de tas controle en dat ging allemaal goed.. geen vragen niets.. we konden zo door! Heerlijk.. wel lang wachten uiteindelijk maar zolang alles soepel verloopt is het al fijn J Na twee uur kwamen we aan in Surat thani.. Daar moesten we op zoek naar een bus richting Khao Sok.. Een taxi chauffeur sprak ons aan en zei 1600 Bath (ongeveer 42 euro voor 2 uur rijden).. vonden we teveel dus op zoek naar iets anders.. Een bus dat kosten 700 bath (18 euro) Prima! Eerst met de bus naar Surat Thani.. duurde een uur en toen moesten we daar wachten 45 min, dus op zoek naar een tosti! Haha nu bij een ander supermarkt.. Niet zo lekker als bij 7-eleven! Maar goed we hadden wat binnen! Toen konden we op weg in een mini-van.. (beiden weer bang om misselijk te worden) Dit keer viel de chauffeur mee.. het zou 1,5 uur duren, maar als onze chauffeur niet stiekem een tweede baan erbij had genomen dan waren we er met 1,5 uur.. We gingen mensen ophalen.. 5 zakken bananen kopen en wegbrengen.. bloemen kopen.. waar die zijn gebleven geen idee! Want toen mochten we eruit.. De taxi was misschien wel sneller geweest maar zo maak je nog wat mee.. Ons resort ziet er goed uit… toen de kamer.. een bungalow met allemaal gaten en kieren en zonder airco.. huh wat heeft Nanette geboekt.. Per ongeluk de verkeerde kamer geboekt.. gelukkig hadden ze nog een bungalow met airco en met stenen muren J En super mooi uitzicht op de rivier! Leuk en fijn! We hebben lekker gezwommen en zijn toen wat gaan eten.. In de avond weer met de Nederlanders afgesproken en lekker gekletst!

Donderdag 15 februari 2018 gaan we naar een lake tour van het Nationale park! Een hele dag gezellig op stap! Super mooi.. ik heb er geen woorden voor eigenlijk.. Met een mini-van eerst naar een lokale markt om vervolgens naar de pier te gaan.. Wel vreemd.. wij zitten op nog een 5 minuten lopen van de ingang van het park maar we gingen tocht echt met een mini van en wel geteld een uur lang rijden :P Denk je goed te zitten :P Eenmaal bij de pier aangekomen mochten we op een mooie longtailboot! Heerlijk over het water heen en wat een uitzicht.. Ik kan dit niet beschrijven.. als de foto’s komen dan merken jullie het wel! Hier hebben we heerlijk gezwommen en in de middag kajakken.. Dat was een belevenis, want eerst die boot nog in komen natuurlijk! Met veel stuntelen en bijna verzonken met de boot zaten we er in.. en toen nog peddelen.. Nanette kan dat wat minder goed ofja gewoon onmundig! Dus we dwaalden af en maar uiteindelijk zijn we rond het eilandje geweest! Super mooi uitzicht weer.. Vervolgens zijn we nog even gaan zwemmen en konden we weer terug met de longtailboot! Super mooie dag! Morgen gaan we hier weer vertrekken richting de eilanden.. Weer met de mini-van haha en een keer met de veerboot nu! We zijn benieuwd.

Tot in Koh Samui!

Chiang Mai

Hoi allemaal,

Er zitten weer vijf dagen op! Wat een fijne stad Chiang-Mai. Heerlijke sfeer, maar toch echt een stad. Een totaal verschil met Bangkok en het Engels is ook beter J! Maar eerst de busrit… we hadden kaartjes gekocht voor een vip bus dus dat moet goedkomen. Iets zoals toen naar Siem Reap dachten wij! Eenmaal bij het bus station konden we instappen, dus wij vragen naar de zitplekken. Je kon overal zitten.. oke.. dat kan ook! We gingen beneden zitten, zodat je minder last hebt van het geschommel van de bus. Met veel Fransen beneden begonnen we de reis.. Voor Nanette niet echt een pretje, ze kon niet zitten en niet slapen… De busstops waren super kort, zodat je niet kon plassen! Drama.. Het Engels in de bus was weer dramatisch.. Op een gegeven moment stopten we voor kwartier dus iedereen als een gek rennen naar het toilet.. ook nog eens smerig en Chinezen lopen gewoon door ook al staat er een rij.. Dus wachten duurde lang! Maar goed na een dikke 6 uur kwamen we aan in Chiang Mai (onderweg ook weer veel mensen opgepakt! In Nederland hebben we gewoon echte bus stops, maar hier maakt het niet uit waar je staat :P) Met de tuktuk naar het hotel.. en daar moesten we inchecken.. rechts was ons hotel maar we moesten links alles regelen.. Daar konden we ook ontbijten en zwemmen.. Vreemd maar wel super handig.. Een goedkopere kamer maar toch met alle faciliteiten. In de avond zijn we wat gaan eten en nog even naar de bekendste bar daar geweest. Super gezellig een cocktail gedronken. Mensen uit Canada leren kennen en dat was het wel! Lekker op tijd naar bed, want de volgende dag hadden we tour met Song (aanraden van tipsthailand groep).

Zaterdag 10 februari werden we door Song opgehaald en wat heel leuk was dat we met allemaal Nederlanders waren. Even lekker een dagje Nederlands! Samen met Song op weg naar een waterval. Hij had een mooie uitgezocht waarbij we dichtbij konden komen en ook nog eens achter langs konden lopen! Super gaaf! Song maakte ook super leuke foto’s van je dus deze dag komt wel weer goed J Een stel Nederlanders had een simkaart op de markt gekocht maar blijkbaar was die nogal nep want hij deed het niet! Dus we hebben afgesproken dat wij filmde en foto’s zouden maken en daarna zouden delenJ Nederlanders onderling altijd fijn! We gingen door naar een volgende kleine waterval… een kleine klim was noodzakelijk maar dit maakte het alleen maar mooi! Hier kregen we wat te drinken van Song en vervolgens konden we even zwemmen… Je kon met de stroming mee de kleine waterval af! Super gaaf om te doen J Zo na even lekker afgekoeld te zijn, gingen we op weg naar de olifanten. Met een flinke omweg door de rijstvelden en rare bamboe bruggetjes kwamen we bij de olifanten! Hier moesten we hem voeren om langs de olifant te komen J Lisan stond te springen :P (niet echt) En Nanette vond het fantastisch om te doen! Vervolgens lekker geluncht.. al was de rijst aardig aan elkaar geplakt maar goed het was wel lekker.. De grootste olifant wilden er graag bij zijn, dus die kwam elke keer kijken en wilden over de railing stappen.. De begeleiders hielden haar tegen. Vervolgens mochten we samen met de olifant zwemmen, beetje wassen! Heerlijk en super gaaf om te doen een olifant lijkt dan een stuk kleiner.. Zodra die opstaat dan denk je wel oh oh wegwezen! We hebben ze nog gevoerd met bamboe en toen was ons dagje daar klaar! Super gaaf en leuk om zo dichtbij te kunnen komen! Op naar de bamboe rafting.. Heerlijk op een stuk bamboe over een riviertje varen.. Een man die onze bamboe bestuurt leidt ons er goed doorheen. Het andere groepje had een zatte bestuurder dus dat was iets minder haha! Gelukkig zaten wij goed.. Op een gegeven moment moesten we een klein watervalletje af super gaaf hoe hij dit deed.. De andere bestuurder viel om :P haha.. Maar ze hebben het ook overleefd! Vervolgens zijn we nog naar de canyon gegaan, waar je kon springen van 5 meter.. Dat hebben wij even niet gedaan, maar hebben even genoten van de heerlijke zon! Song bracht ons allemaal weer thuis.. Song was trouwens een beetje handtastelijk en zo kreeg Nanette ook een kus op mijn wang en een dikke knuffel bij het afscheid.. Lisan was het slim gesmeerd dom de sleutel te halen voor onze kamer! Haha! Maar goed al met al een leuke dag! Even makkelijk gegeten en toen lekker naar bed.. Oh nee we kwamen er achter dat we ons ondergoed in de auto hadden laten liggen! Dikke pech dus weer song appen en hij zei dat het morgen wel goed kwam! Hopen maar!

Zondag 11 februari 2018 werd voor ons een relaxte dag! Gezellig door Chiang Mai wandelen, maar eerst hebben we heerlijk uitgeslapen J Vervolgens een pannenkoek gegeten als ontbijt en die was dit keer heerlijk! Toen op weg naar de tempel van Chiang Mai! Mooie tempel en rustig konden we er door heen lopen.. We waren er wel snel klaar mee en het was benauwd in Chiang Mai. Dus op naar het zwembad! Even onderweg nog geluncht en toen gerelaxt! Eindelijk om half 8 in de avond kwam Song.. We baalden want we wilden graag naar de Sunday Market! Song deed net alsof we ons aanstelde.. maar wij weten ook wel dat de markt de hele avond is, maar we moeten morgen weer vroeg op! Dus daarom wilden we op tijd gaan.. Nou Song heeft ook weer een knuffel en een wang kus gehad.. ook weer gehad! Nanette moest met Song meelopen want een van de Nederlanders was zijn schoenen vergeten.. en aangezien het al zo moeilijk was om weer contact te krijgen dachten wij we nemen ze meteen mee! Dus die wang kus ook maar geïnd! De Nederlanders hebben het goedgemaakt door s avonds lekker een cocktail samen te drinken J Daarvoor zijn we even over de Sunday Market geweest, maar wat was het hier druk zeg! Dus naar een kwartier waren we het beu en we hadden onze souvenirs dus we konden gaan! De avond was voor de rest lekker en we zijn op tijd gaan slapen.

Maandag 12 februari 2018 werden we rond 7 uur opgehaald voor een tour richting Chiang Rai. We hadden besloten om niet in Chiang Rai zelf te gaan slapen, maar vanuit Chiang Mai een dag tour te doen… We hadden niet zo goed beseft dat het vier uur heen was en vier uur terug… Dus veel in de mini-van! Op zich geen probleem.. maar onze chauffeur scheurde hard en het was ook nog een weg met veel bochten door de bergen heen! Lisan en ik waren dus aardig misselijk bij de eerste stop.. We stappen daar uit en bah wat een lucht.. Het was een hotspring waar ze ook eieren in koken.. dus het stonk er naar de rottende eieren! En dan ben je dus al misselijk! Snel plassen waar Nanette nog drie keer kots neigingen heeft gehad, want daar stonk het al helemaal! En weer door met de mini-van.. Eenmaal aangekomen was het meer dan waard! De witte tempel was een keer wat anders.. luguber wel! Want er staken allemaal handen omhoog langs de brug en voor doodshoofden! Maar fantastisch mooi om te zien.. de kunstenaar heeft er ook het schoonste toiletgebouw neergezet en die is ook nog eens helemaal in het goud! Mooi om te zien allemaal! Toen samen geluncht.. was niet veel bijzonders en weer in de stomme mini-van.. We kwamen al snel aan bij de blauwe tempel.. deze is gemaakt door de leerlingen van de kunstenaar van de witte tempel! Ook ontzettend mooi en je kan goed zien dat ze die nog aan het afmaken zijn! Maar ondanks dat weer mooi om te zien.. Toen op weg naar Black house.. De kunstenaar heeft hier allemaal dode objecten hangen.. Wij waren er snel klaar mee en met een 15 min stonden we weer buiten.. De gids zei ook zo snel?? Ja niet zo ons ding hihi! Dus we hebben een ijsje gegeten en toen mochten we weer terug.. Vier uur bah! Rond 6 uur savonds waren we weer terug.. We wilden graag naar de night market dus dat zijn we gaan doen J We ontdekte daar een heerlijke foodtruck sfeer met allemaal westers eten! Heerlijk en zo konden we van alles een beetje proeven! Heerlijke avond dus!

Dinsdag 13 februari 2018 gingen we op weg naar de kookcursus! We hadden allebei super veel zin (not)! Maar goed vaak zijn dan de activiteiten het leukst.. We zaten in een groep met mensen uit Engeland, Canada en VS.. Dus die spraken lekker Engels.. wij kunnen ze verstaan en zij ons niet :P Hihi altijd leuk! Wij waren ook een beetje de leken.. want ze hielden allemaal kruiden om hoog en die Canadezen maar roepen en wij dachten ohja.. hmm het zal wel! Het leek ook een beetje een examen, die we dus niet haalden :P! Maar goed op naar het eerste gerecht.. super leuk om te doen! We kunnen nu pad thai en chicken cashew nuts maken! Wel op de minst pittige manier! Dat was super lekker.. we mochten het meteen opeten en ons buikje zat dus om 10 uur lekker vol.. maar toen moesten we nog soep, loempia’s en curry maken.. boh! Soep vonden we niets.. kokosnoot soep en tom yum(lekker pittige soep) Niet voor ons bedoeld. De loempia’s maken was wel leuk J en lekker! De curry.. zijn wij ook niet zo van! Ook te pittig maar het was wel lekker.. je kunt het zo pittig maken als je wilt.. maar als wij zeiden low.. dan was het nog aardig pittig :P Dus konden beter zero zeggen! Al met al wel een leuke dag! In de middag nog lekker aan het zwembad gelegen en toen de tas ingepakt, want morgen om 5 uur vertrekken naar het vliegveld! Vroeger kan niet!

Tot in Khao Sok!

Sukhothai

Hoi allemaal,

Dit verhaal wordt kort, want het was maar 1 volle dag hier en we dachten dat het groots zou zijn… Haha zoals je nu al weet viel dat dus wel mooi! Maar goed Het was woensdag 7 februari 2018 en we vertrokken rond half 9 richting sukhothai.. We moesten ergens overstappen kamphong pet of zoiets! Maar alles leuk en aardig er werd natuurlijk weer niets omgeroepen in het Engels.. Dus wij maar gevraagd of ze ons wilden waarschuwen als we eruit moesten.. Dus nu maar hopen.. De reis ging op zich prima.. snapte er weinig van onderweg, want we stopten op plaatsen waarvan je dacht uhm.. dit is toch geen busstation?! Maar goed het is Thailand! Opeens stopten en renden iedereen de bus uit.. wij zaten echt te kijken van huh.. Wat nu? Gelukkig zei een passagier dat we lunch time hadden! Dus wij ook snel eruit en wat te eten halen en plassen! Wat fijn dat een medereizigster ons wilt helpen! Vervolgens weer de bus in en door! Toen we aankwamen bij onze overstapplek werden we netjes gewaarschuwd.. daar stonden de mensen al klaar om ons op te vangen om de mini-van richting Sukhothai te pakken.. We moesten even wachten maar konden daarna door.. Al snel waren we in Sukhothai! Nu naar het hotel.. een mannetje had een tuktuk geregeld maar de chauffeur kwam niet meer.. Nanette zag een shuttlebus en zei kom we gaan gewoon op deze.. En daar gingen we in oude vrachtwagen ofzo op naar old city sukhothai.. Onderweg gevraagd of hij wilde stoppen ergens vlakbij het hotel, dan hoefde we niet weer terug met de taxi! En dat deed hij.. Het hotel was super mooi, maar wel even schrikken want we hadden een huisdier.. een salamander.. We hebben geprobeerd om hem naar buiten te krijgen, maar wat is zon dier snel zeg.. Dus pech gehad, we zaten er mee opgescheept! We hebben nog wat gegeten en zijn toen gaan relaxen en gaan slapen!

Donderdag 8 februari 2018.. de dag dat we dus Sukhothai gaan bekijken.. Het staat bekend om zijn oude ruïnes (soort hoofdstad geweest). Dus vol verwachting op de fiets heerlijk naar het historisch park.. Daar aangekomen konden we heerlijk met ons fietsje naar binnen.. Aangekomen bij de eerste tempel dachten we hmm is dit het? We mochten nergens naar binnen en alles leek wel opgezet.. Echt nagemaakt.. Op naar de volgende tempel, maar hier weer het zelfde verhaal.. niet erop klimmen en niet erin.. Nou we zeggen je als je Angkor Wat hebt gezien in Cambodja, dan stelt dit helemaal niets voor.. Dus na nog 2 tempels waren we er klaar mee en zijn we lekker tosti gaan eten bij de supermarkt.. Heerlijk is dat.. ze maken de tosti gewoon warm voor je en hoppa je kan eten ongeveer een euro! Vervolgens hebben we genoten van ons hotel en hebben we de tassen even goed opnieuw ingepakt! Vervolgens gaan eten bij de overburen.. woow wat was dat lekker.. en een onwijs lekker toetje wauw! Wel 18 euro kwijt voor 2 personen (beetje duur voor hier, maar goed het was heerlijk!) Vervolgens lekker gechilld en op naar morgen! Op naar de bus richting Chiang Mai!

Ik zei toch kort verhaal.. Maar was even relaxt dit! Tot in Chiang Mai.