lisan-en-nanette.reismee.nl

First days in Cuba

Hoi allemaal,

Zo we gaan jullie even op de hoogte brengen van ons avontuur tot nu toe. Het is nu maandagochtend avond, terwijl ik dit typ. zijn wij begonnen aan de avontuurlijke reis naar Cuba. Om 8:30 uur zou ons vliegtuig vertrekken, maar zoals jullie weten had het weer flink gevroren. Dus het vliegtuig ofja de vleugels waren dus ook bevroren. Dat moest eerst even ontdooid worden. Wat wij dan niet snappen is dat we dan al wel in het vliegtuig moeten zitten mja.. 45 minuten verder en we konden eindelijk vertrekken. De vlucht was trouwens prima. We hadden namelijk een risico genomen qua reservering van de stoelen. We hadden bewust een stoel vrijgelaten in het midden in de hoop dat mensen daar niet zouden gaan zitten. En ja hoor mazzel. We hadden heerlijk drie stoelen voor onszelf. Hierdoor konden wij fijn slapen. En zoals Lisan altijd zegt ik slaap niet in het vliegtuig.. (ze heeft toch bijna de hele vlucht gedommeld of zelfs diep geslapen haha :P ) Eenmaal aangekomen op Varadero moesten we meteen door de douane.. Vreemde hokjes... je moest er een tijdje staan zwijgen en in de camera kijken.. En opeens zeggen ze oké.. en gaat er deur open... En ook daar is het vreemd want je komt meteen bij de bagage band uit.. En ja daar moesten we even geduld.. Mijn medische bagage blijft altijd een dingetje.. Maar gelukkig kwam alles wel.. Ik liep even met kar een stukje naar links om te kijken of je daar kunt wisselen.. Maar ik werd meteen geroepen kom maar hier.. Hallo dat was niet mijn bedoeling.. Maar mijn medische koffer moest open.. Nadat ze de brief hadden gelezen en de koffer hadden bekeken was alles goed. We konden naar buiten.. Daar werden we opgewacht door een Nederlandse tui begeleider. Altijd fijn! We hebben geld gewisseld en konden de bus in... Deze was pittig.. we moesten namelijk nog 2 uur in de bus.. Na een vlucht van 10 uur heb je dat wel een beetje gehad en aangezien je hier niet harder gaat dan 80... duurt het voor je gevoel nog langer.. We werden als laatste afgezet bij een mooi hotel rond 5 uur. In het hotel verliep alles lekker snel dus op weg naar de supermarkt. Ook deze was dankzij onze kofferdrager makkelijk te vinden.. Wel een enorme vreemde bedoeling daar binnen en je moet geduld hebben poh poh... Maar binnen is het vreemd! Schappen worden helemaal volgepropt met 1 artikel en als het leeg is het leeg.. dan moet je wachten tot de volgende lading binnenkomt.. soms dus hele schappen leeg en soms dus schappen helemaal vol met bijvoorbeeld babyvoeding.. oh en de prijzen geen idee.. er staat wat maar bij de kassa hoor je heel wat anders.. Oh en dan dus over die rij gesproken... je staat in een rij maar dat duurt lang.. de caissières pakken namelijk alles ook zelf in en de Cubanen die iets kopen sorteren alles netjes op de band.. Nou vreemd dus.. vervolgens wil je de winkel uit... ik had het kassabonnetje al verfrommeld (oepsie) want bij de uitgang moet je het even laten checken bij een bewaker of je niets te veel mee hebt genomen.. Hij wees mij er duidelijk op dat dit verfrommelen niet de bedoeling was... Ahum! Nederlanders he... Eenmaal terug in het hotel hebben we daar gegeten en zijn we vroeg naar bed gegaan want toch een beetje last van een jetlag..

Zondag.. pff half 6 waren we echt wakker.. daarvoor ook al wel maar verplichten we onszelf om te blijven liggen haha! Om half 6 een film gaan kijken. Om vervolgens te laat naar beneden te gaan zodat we niet meer voor de bijeenkomst konden ontbijten... Mja dat kan nooit lang duren we ontbijten daarna wel! 8 uur hadden we de bijeenkomst en om half 12 was alles geregeld.. Geen ontbijt dus haha! Hij legde alles goed uit en sprak zelfs een woordje Nederlands! Om 9 uur bracht hij ons naar de auto verhuur.. En daar begon het wachten! Tranquilo! En het duurde en duurde.. inmiddels begon het te regenen.. en zelfs binnen hmm die gebouwen hier zijn niet al te best soms.. maar ja! Toen de mensen er waren en Nanette tussendoor even snel een broodje was gaan halen kregen we te horen dat we een upgrade kregen voor dezelfde prijs... Altijd goed! We rijden nu dus niet in een geely CK maar een Peugeot 301.. Zelfs nog luxer dan thuis en met de vele bagage ook wel prettig.. Hier wordt trouwens wel goed gecontroleerd op schade ook door de maatschappij zelfs.. en zoals van vele verhalen op internet deed ook hier de creditcard het niet dus ik moest met iemand mee om ergens anders te gaan betalen.. Vreemd maar gelukt en wat scheurde die man hard zeg.. Terwijl we dus om 8 uur kregen te horen van een andere man dat je voorzichtig moet zijn haha! Nou eenmaal klaar konden we terug naar het hotel en ons klaar maken voor een dagje Havana.. hopen dat het minder gaat regenen.. Eerst naar een grote begraafplaats.. zo groot als ik weet het niet bijna Zevenaar... Jeetje zeg! We hebben een rondje gereden om vervolgens naar het oude Havana te gaan.. Parkeren gevonden en op advies van de reisleiders betaald parkeren gedaan, zodat er geen banden lek gestoken worden.. Ohja band wisselen moet je zelf regelen.. hoe dan?! Die cursus hebben wij namelijk gemist in Nederland... Dus onze charmes maar in de strijd gooien als het zover is... denken we dan maar! Oh en als een boete rijdt en de politie zet het niet op je contract maar geeft je een gewoon briefje dan moet je hem snel weggooien want alles wat op het contract staat telt :P Dus goede tip!

Maar goed waar waren we gebleven.. Havana.. Eerst wat eten.. was prima beetje rare lasagne maar de vis was lekker! Vervolgens el capitiolo gezien.. indrukwekkend maar niet veel bijzonder.. De oude auto’s in de stad zijn leuker en de paard met wagens etc.. Mooi straat beeld en trouwens überhaupt.. je waant je echt in de tijd terug. Vervolgens naar sigarenfabriek maar die was helaas dicht.. en trouwens ook verhuisd.. dus laat maar! We zoeken nog wel een andere.. Gaat wel snel zo he! Op naar de andere kant van havana.. Het rum museum.. Maar ook daar duurde het nog even voordat er een rondleiding kwam dus hebben we het overgeslagen.. De straatjes en pleinen zijn een mooie belevenis, gezellig! We hebben nog de kathedraal gezien en wat rondgestruind.. Om vervolgens lekker op tijd terug te gaan.. want we hebben een rotzooi gemaakt in een dag dat wil je niet weten.. Inmiddels opgeruimd en we zijn weer gestructureerd.. Morgen gaan we naar Vinales, een mooie plek in de natuur vooral! Maar eerst wel goed ontbijten en niet zoals vandaag het overslaan :P!

Tot snel!

Ellen

Fijn om te lezen wat jullie meemaken. Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag. liefs Ellen

Hanna

Wat een mooi verhaal wij gaan 5 februari en waar ik me een beetje zorgen om maak hoe ga je om met hun geld? heb je nog wat tips?

lisan kummeling

Hoi Hanna! Leuk dat je onze blog leest! Ik zou genoeg contant geld meenemen en een flink bedrag wisselen op het vliegveld, dan kun je voorlopig goed vooruit :) Dat wisselen op het vliegveld gaat heel makkelijk. Als wij hier nog een keer wisselen dan laat ik het even weten! Pinnen hebben wij nog niet gedaan. Alleen met creditcard betaalt bij de auto huur. En voor de rest qua geld gaat het heel makkelijk, redelijk 1 op 1 met Nederland en het staat altijd in cuc.. je hebt maximaal een briefje van 20.. hogere bedragen zijn het dus peso’s.. betaal altijd voor het parkeren dat is wel een goede tip!