lisan-en-nanette.reismee.nl

Ljubljana

Hoi Allemaal,

Vandaag de dag 4 september 2019 zitten we in Ljubljana. Gisteren zijn we al aangekomen, maar zijn we niet verder gekomen dan de spar om boodschappen te doen haha! Vandaag hebben we eerst gewacht op de eigenaar maar we dachten op een gegeven moment we gaan maar eens door, want anders blijft er niets van onze dag over... We hebben tenslotte maar een dag. Dus tjop we gaan. Eerst naar het toeristenbureau want we willen een kaart van Ljubljana zodat we in de meeste bezienswaardiger gratis kunnen. De kaart halen verliep vlot. Eerst nog even pokemon snel spelen.. want tja de quest moet ook worden gehaald. En toen rond een uurtje of 10 zijn we begonnen met het museum van de illusies. Gaaf museum maar je wordt er ook een beetje dol van. Maar het is wel leuk om te zien hoe je voor de gek wordt gehouden. Daar eenmaal klaar hadden we enorm honger en zijn we gaan lunchen bij de Mac. Tja slecht! We weten het, maar in elk land moeten we nou eenmaal naar de Mac zodat we weten wat ze hebben en of het anders is. Dus zo gezegd zo gedaan. We zijn daarna de winkelstraat in gelopen en hebben weer leuke souvernirs meegenomen. En nog even geshopt bij Swarovski.Vervolgens zijn we naar het kasteel van Ljubljana gegaan. Even zoeken en een beetje de weg kwijt.. We liepen uiteindelijk over een markt en hebben nog lekker fruit gescoord voor Nanette. We lopen over een mooie brug met hangsloten en ook een brug met vier mooie draken erop. Uiteindelijk vonden we de lift naar boven. Lisan met hoogtevrees in het liftje en hop we gaan naar boven. Het gaat allemaal goed gelukkig hihi. Eenmaal boven besluiten we om een audio tour te doen in het Nederlands. Zo leren we ook nog wat over het kasteel... tenminste dat denken we.. Vraag ons alsjeblieft niets want we zijn het allang weer kwijt. Behalve dat we weten waarvoor de draak staat in Ljubljana. Deze staat voor kracht en moed. Het is een soort geloof waarin ze destijds geloofde. De draak zie je namelijk in Ljubljana overal terugkomen. Dus vandaar dat we dat onthouden hebben. We hebben een tijdje daar rondgelopen. Erg leuk om te zien, maar het werd langzaamaan een beetje te warm haha. Nog mooi uitzicht gehad over de stad dus dat was geweldig. Vervolgens zijn we naar het busstation gelopen.. We merkte dat het al een stuk drukker werd in de stad. Gelukkig voelt deze stad niet aan als Amsterdam dus dat is fijn! Een leuke stad. Via de mooie brug die drie opgangen kent zijn we naar het busstation gegaan. Daar vonden we snel de bus naar de dierentuin en hop we konden door.. Tenminste dat dachten wij.. We staan stil en de buschauffeur zegt dat we uit moeten stappen huh?! Nja met gebrekkig Engels zegt hij dat we tien minuten wachten... Daar staan we dan volop in de zon.. Vreemde plek en mensen vragen aan ons waar het vliegveld is.. Uhm zien wij er uit als Slovenen?? Nee niet echt met een rugzak en kaart van Ljubljana :P Maar goed! Na tien minuten konden we verder en met tien minuten stonden we voor de dierentuin. Even wat dieren bekijken.. Leuke opzet heeft de dierentuin, ook leuk speels ingericht voor kinderen. Ze mogen dieren aaien en veel mogelijkheden om te aaien. De dierentuin voldoet misschien niet aan alle eisen, maar het is leuk om een keer in het buitenland een dierentuin te zien en vooral als het gratis kan door de kaart van Ljubljana :). En toen wilden we met de fiets terug.. En daar staan we dan onhandig te doen. We krijgen het niet voor elkaar en besluiten de bus te pakken. Gelukkig kwam die met 10 minuten. We hadden behoefte aan een ijsje en die hebben we gescoord. Geen mega succes, maar wel iets cools. Vervolgens gingen we nog even lekker met een treintje de toerist uithangen. Hihi nog een paar plekjes gezien die we nog niet gezien hebben en hop door. Alleen die trein zat vervelend joh! Pff.. Maar goed leuke hobbelende tour. Nadat we dat gedaan hebben zijn we bij een Italiaans restaurantje gaan zitten. We bestelden eten, maar hadden al het idee dat het mis ging. Maar goed vol verwachting zaten we te wachten. De soep kwam en die was heerlijk! De pasta kwam.. terwijl de borden nog stonden van de soep.. En Lisan zag meteen dat het niet goed was. Twee keer hetzelfde terwijl iets verschillends hadden besteld. Nja wij duidelijk aangegeven dat we het niet wilden.. Maar die jongen snapte er weinig van. Hij riep iemand erbij en die keek vol schaamte naar die jongen. Die jongen had het gewoon kunnen overschrijven van de kaart, maar dacht ik doe me best en interpreteer lekker wat ik zelf wil! Haha nou de pasta voor Lisan werd opnieuw gemaakt. Die van Nanette was nogal machtig en Lisan pasta was uiteindelijk nogal droog. Zo lekker als de soep was zo minder lekker was de pasta. Mja we hebben gegeten en konden lekker nog een 20 minuten naar het appartement wandelen. Na deze lekkere wandeling hebben we gerelaxt en opgeruimd. Tijd voor vertrek morgen naar Piran. Alsjeblieft iedereen in Nederland doe een zonnedansje voor ons zodat de zon lekker gaat schijnen! Tot snel weer!

Liefs

Oma D.

Een zonnedansje....hier schijnt, na een flinke regenbui, de zon voor zolang het duurt en het is maar 18 gr. geloof ik. Wat mij betreft kan de verwarming aan. Ondanks misschien wat minder zon, doen en zien jullie veel. Leuk.