lisan-en-nanette.reismee.nl

Johannesburg

Hallo allemaal,

We gaan het proberen om in elke stad wat van ons te laten horen mits de WIFI het natuurlijk toelaat, maar dat hopen we allemaal natuurlijk! Laten we bij het begin beginnen.

Zaterdag morgen om 6 uur zijn we vertrokken vanuit huize Burgers. De rit naar Amsterdam verliep soepel. Gelukkig geen last van controles of dergelijke activiteiten. We waren ook net voor de drukte met de koffers wegbrengen. Alles ging voorspoedig zoals het ook hoort. Om half 9 hebben we afscheid genomen van Tonnie en Els en zijn we de douane door gegaan. Bij de gate aangekomen schrok Lisan even van het toestel. Wat is die groot!! Haha dat klopt:P Eenmaal in het vliegtuig merkte Lisan dat er genoeg afleiding was en ook dat we lekker zaten, dus kom maar op met die vlucht! Helaas moesten we nog even geduld hebben, want we hadden 25 minuten vertraging... De koffers zaten er nog niet allemaal in. Tja die KLM stiptijden actie:P! Al met al gingen we wel stipt 25 minuten later weg. Het opstijgen is met Lisan altijd even spannend, maar het viel reuze mee. Nanette dacht zelfs huh?! hier klopt iets niet. In de lucht hebben we wat turbelentie gehad, maar geen heftige en zoals Lisan zei altijd nog minder erg dan een achtbaan!
In het vliegtuig hebben we lekker gegeten. De stewardess was een beetje arrogant, maar voor de rest was het zeker gezellig! We hebben vier films gekeken dus de tijd ging aardig voorbij.

En toen.... nu komt het! Dus houdt je vast! Haha we kwamen mooi op tijd aan in Johannesburg. 21:15 uur zoals gepland. De 25 minuten vertraging had de piloot mooi ingehaald. Bravo voor de piloot. Het was inmiddels al donker in Johannesburg en het vliegveld redelijk verlaten.. Dus op zoek naar ons mannetje die ons op wachtten. Tui had gezegd hij staat met een bordje jullie op te wachten. Om 22 uur kwamen we de deuren door.. Dus wij kijken enthousiast... en kijken... en kijken.. en kijken.. Overal bordjes, maar geen Kummeling en Burgers.. Dan maar pinnen misschien is hij wat later, want tja het blijven Afrikanen. We staan in de rij voor de pinautomaat.. Best lang boh boh. Een Nederlands stel zegt vervolgens dat we niet kunnen pinnen met de master card.. Hebben wij weer.. Dus naar de andere rij.. Daar mochten we niet pinnen, we moesten maar verder lopen.. Dus wij weer verder zoeken. Oh trouwens ook nog even rondje gelopen om ons mannetje te zoeken.. Maar helaas nog geen man te bekennen. Dus op naar de volgende pinautomaat. Check gelukt gepind!! Op naar het mannetje.. Kijken en kijken en kijken.. Helaas.. We besluiten om naar de autoverhuur te lopen. Ondertussen in dit verhaal hebben al wel 10 Afrikanen ons aangesproken om een taxi te regelen, nee dankje! Best belangrijke woorden hier in Afrika. Bij de autoverhuur moeten we alles handmatig invullen, want het systeem ligt eruit. Daarnaast is onze reservering niet bekend bij de organisatie, dus alles loopt al soepel.. Geen mannetje en geen reservering auto.. Al met al hebben we wel een auto gekregen, maar helaas niet ons mannetje. Vol goede moed gaan we gewoon naar het hotel! Inmiddels al 12 uur. We gaan rijden met de TomTom die we in Nederland hebben aangeschaft.. De rit duurt 10 min als het goed is.. Na driekwartier zijn er nog niet.. We raken een beetje in paniek, want in het donker rijden wordt afgeraden! Wij het hotel bellen, ze doen er alles aan om je te vinden echt! Maar die Afrikanen zijn niet te verstaan aan de telefoon. We rijden weer terug naar het vliegveld en gaan de route maar aan houden die Tui ons gegeven heeft. De TomTom heeft ons goed in de steek gelaten! Maar we vinden om half 2 eindelijk ons hotel en kunnen inchecken. Heel snel kregen we onze kamer en konden we lekker naar bed! Met wat tegenstrubbelingen hebben we het toch gehaald! Op naar de zondag!

Zondag: we hebben besloten dat we uitslapen.. Nja uitslapen om 8 uur zijn we beiden al wakker en gaan we even heerlijk douchen. Heerlijk fris gaan we ontbijten, maar eerst even checken of we in onze kamer kunnen blijven. De eerste nacht was namelijk los geboekt. Bij de receptie ontstaat er wat onduidelijk, want er is niet bekend bij de receptie dat wij twee nachten blijven. Er is volgens de receptie ook niet betaald.. Ik vroeg of we de kamer konden behouden en zei dat de organisatie van ons betaald heeft. Oke dat gingen ze uitzoeken. Ze vroegen of Lisan mij partner was en zij geen problemen had met het grote bed.. Haha in Nederland kan het gewoon, maar hier in Afrika blijkbaar niet.. Ze keken me heel verbaasd aan maar zeiden oke. Na een lang gesprek wist ik nog niet zeker of de kamer nou geregeld was. Ik ga er maar vanuit. Eerst ontbijten.. Op zijn Engels natuurlijk met worstjes, witte bonen in tomatensaus en ei met bacon. Goed ontbijt, maar voor onze maag nog iets te. Maar gelukkig hebben ze ook pannenkoekjes. Heerlijk. Na het ontbijt besluiten we naar het Apartheidsmuseum te gaan. Soweto wordt niets meer, omdat ons mannetje niet meer is komen opdagen. Bij het apartheidsmusuem zit een Shopping Mall in de buurt. Daar kunnen we vast mobiel internet regelen dachten wij.. Helemaal zelf gevonden vinden we zowaar de route. Natuurlijk wel een paar keer mis gereden, maar uiteindelijk zijn we er gekomen. Bij de shopping mall aangekomen bleek dit niet te zijn wat we hadden verwacht.. Daar hadden we dus niets aan.. Bij de Shell konden we het wel regelen zei een vrouw.. Dus op naar de Shell.. (ondertussen werd ik al een paar keer gebeld door een Afrikaans nummer, maar we dachten beiden ja dat mannetje heeft mooi pech nu) Bij de shell wisten die vrouwen niet hoe ze ons internet konden geven.. Ellendig.. (die Afrikaan bleef maar bellen, dus toch maar eens opnemen.. Nanette kon die man niet verstaan, dus ze hing gewoon maar op) De vader van Nanette belde ook al een paar keer, maar tja we dachten laat maar even.. Uiteindeijk toch maar opgenomen en Tonnie zei dat hij door Afrikanen werd gebeld dat we moesten komen.. Vreemd allemaal.. Die Afrikaan belde weer.. Lisan nam dit keer op.. Die man vertelde dat we moesten komen omdat er iets mis was met de auto... Dus we moesten nu komen. Dus wij zeiden oke we zijn er met een half uur... (inmiddels behoorlijk wat belkosten gemaakt:P) Maar goed de route naar het vliegveld... Hoe? Mazzel.. De tomtom kende de route naar het vliegveld wel, raar genoeg. Maar een beetje geluk moeten we ook hebben! Bij het vliegveld hebben we auto pal voor het bedrijf neergezet en werden meteen geholpen. Er was niets mis met de auto, maar Lwanda dacht anders komen ze nooit. Goede smoes, want we waren behoorlijk onder de indruk! We kregen de documenten die we nog nodig hadden om ons bij hotels aan te melden. Lwanda zorgde er voor dat ons mannetje toch nog kwam en liet iemand met ons meelopen om de telefoon te regelen. Opeens ging alles lopen. Telefoon geregeld en TADA ook ons mannetje arriveerde. Hij vond het vreselijk dat het zo misgelopen was en onduidelijk was. Hij wist niet wat er mis ging, maar bij hem was niets bekend dat wij op zaterdag al zouden aan komen. Uiteindelijk een leuk gesprek met hem gehad.

We zijn rond 13 uur op weg gegaan naar het apartheidsmuseum alweer! Even geluncht samen en toen naar het museum. Dat was indrukkenwekkend. Aparte ingangen voor witte en zwarte mensen.. Alles werd benadrukt dat was wel bijzonder om te zien. Nanette heeft een mooie Afrikaanse CD gekocht, dus onze vakantie is voor ons nu eindelijk echt begonnen!! Het links rijden is nog even wennen en vooral het knipperlicht. Ook die zit natuurlijk aan de andere kant, maar de gewenning is zo groot dat je links je knipperlicht aanraakt, maar dat is hier je ruiterwissers. Dus zie het even voor je.. Ga rechts en doe je knipperlicht uit.. Rara wat gebeurd er??:P Dit gaan wij niet afleren haha! Na het apartheidsmuseum zijn we nog wat rond gaan rijden. We hebben het voetbalstadion gezien die voor het WK is gebouwd in een van de armste wijken.. Het is te erg voor woorden, maar het staat leeg en ticket gebouwen worden al vernield.. Zonde van al die miljoenen.. Na wat mooie foto's zijn we op zoek gegaan naar een supermarkt. Nanette had een spar uitgekozen midden in Johannesburg! Wat een feest volgens Lisan:P Lisan vond het maar spannend.. In het centrum zelf liepen de Afrikanen zomaar over de straten terwijl er verkeer reed en busjes stoppen zomaar op de weg om mensen in en uit te laten.. Dus het was opletten geblazen. Lisan zei ook ik ga die auto niet uit!! Echt niet!! Moet je kijken al die Afrikanen! Heel eerlijk.. Ik had het ook niet gedaan hoor.. Het zag er wel erg uit en als je iets niet wilt dan is het overvallen worden. En daarnaast als wij de auto uit zouden stappen, dan zouden die Afrikanen allemaal van verbazing omvallen.. Twee blanken:O!! Haha.. We konden er wel enorm om lachen om al die chaos te zien.. We zijn snel door gereden naar het hotel.. En toevallig kwamen we onderweg een supermarkt tegen. We hebben nog een nieuwe wereldstekker gehaald, omdat ons stekkerblok er niet in pasten. Eenmaal in het hotel paste de stekker weer niet.. Dus op naar de receptie en wat een helden zeg!! Ze hebben het gefixt en nu kunnen we weer chill opladen. Hoe ze het hebben opgelost geen idee.. We hebben voor 11 euro lekker gegeten en liggen nu in bed.. Zo nog even douchen, want het is nogal koud op de kamer! Winter hier he! En morgen gaan we op weg naar Winterton, ongeveer 4 uur rijden. Onderweg gaan we nog even ergens stoppen, maar willen vooral op tijd aankomen. En hopelijk tot de volgende WIFI sessie!!

Hele dikke kus en knuffel van ons!

Nanett en LIsan

oma dercksen

Erg fijn zo iets van jullie te horen. Jullie weten dat je erg voorzichtig moet zijn met eten van stalletjes etc.etc. (heb je oma weer). Veel plezier en w.v. Liefs o en oxxx

Ellen

Heerlijk om te lezen en zo met jullie mee te reizen!