lisan-en-nanette.reismee.nl

Suffe oudheid!

Hoi iedereen,

Wat een dag vandaag! We zijn enorm blij dat we ons appartement toch maar in Trogir hebben gekozen. Toen we gister hier aankwamen dachten we oh wat rustig hier, Maar nu denken we, heerlijk wat een rust! We zullen eens bij het begin beginnen.

We hebben gister een beetje plannen gemaakt voor de dagen hier. We wilde graag Trogir en Split bezoeken en veder graag een eiland. We wilde eerst een excursie gaan doen, maar die zijn allemaal afgelast voor morgen. Het gaat hier namelijk hard waaien op zee en je kunt alleen naar eilanden die dicht bij zijn. Daar hebben we dan geen excursie voor nodig, dat kunnen we zelf ook regelen via een veerboot. Maar we willen niet naar een eiland dat via Split moet (alles dus eigenlijk!). We hebben namelijk vandaag Split bezocht en dat was een ramp! We wilde met een boot naar Split. Het is een klein bootje die begint op Trogir, nog één tussen haven heeft en vervolgens door vaart naar Split. Lisan had gelezen dat de boot om half 11 zou gaan. Dus rond kwart voor 10 liepen we weg vanaf het appartement. Op de kaart zag het eruit alsof het heel ver lopen was, maar in het echt zo’n.. tien minuten. Ach dan waren we een beetje op tijd. Onze ervaringen zijn tot nu toe toch dat boot excursies druk bezocht zijn en een beetje op tijd zijn geen kwaad kan. Al met al waren we rond 10 uur daar. En ja hoor Lisan had niet helemaal goed gekeken, de bood vertrok pas om kwart over 11! Maarja, het haasten was dus niet nodig geweest maar nu wisten we wel zeker dat we de bood gingen halen. We zaten al klaar bij de boot, dachten we! Maar helaas, we zagen in de verte een rij steeds langer worden en Lisan dacht ik zal eens kijken wat het is. En ja hoor! Wij zaten natuurlijk bij de reserve boot te wachten en 10 meter verderop stond de rij voor de echte boot! Blond en uhm.. blond? Maar met een klein beetje mazzel zaten we alsnog op de boot. Lisan had niet haar sterkste dag. Ze was er namelijk van overtuigd dat de bood er een half uur in totaal over zou doen. Maar weer niet goed gekeken op het briefje, de bood zou na een half uur bij de tussenstop zijn. Dat belooft wat voor vandaag!

Al met al zijn we aan gekomen in Split. En godnondeju.. wat een MEGA stad!

We hebben eerst een soort straatje met allemaal souvenirtjes en zo door gelopen, beetje rond kijken! Daarna wilde we even wat eten dus hebben we een lekkere pizza punt gehaald en hebben even bij de water kant gezeten om het rustig op te eten! Toen kwamen er twee meiden langs, die tegen elkaar zeiden zullen we anders gewoon die twee meiden daar vragen voor een foto? Dus Lisan zei brutaal; moet ik een foto van jullie maken? Haha die meiden moesten lachen dat kan ook gewoon nederlanders! Dus Lisan ging een foto van ze maken. De meiden kwamen uit Stari Grad even 150 kilometer verderop. Ze vroegen aan ons wat er te doen was in Split! Lisan en ik dachten allebei nou misschien had je je dan moeten voorbereiden, maar goed! We hebben een foto gemaakt en zijn lekker de pizza verder gaan opeten! Toen op naar het paleis! We zijn enorm benieuwd. We lopen de stadsmuren binnen en denken allebei jeetje is dit het?! Dus op naar de ingang! Pff we lopen er allebei doorheen met een hoofd van; ik dacht dat het paleis was?????!!!! Alleen maar brokstukken en donkere kamers en stenen (of we die niet al genoeg zien hier op het strand mja!) Dus beetje saai! We lopen snel door! We lopen even binnen de muren door en zien een kerktoren waar we naar boven kunnen.. Dus tjop tjop we moeten toch wat doen in Split. Lisan gaat voorop.. Ze vindt het enorm eng, maar ik ben onwijs trots op haar! Wat een top meid dat je zo hoog een toren op durft te gaan terwijl je hoogtevrees hebt. Eenmaal boven hadden we een mooi uitzicht over de stad, maar we waren er ook klaar mee dus zijn snel naar beneden gegaan. Lisan met de handjes voor de ogen, zodat ze niet naar beneden hoeft te kijken. Haha klinkt eng, maar het ging helemaal goed en ben nog steeds trots op haar! Zo nu snel deze stadsmuren uit! We hebben een sapje gehaald en zijn richting het busstation gelopen, omdat het 2 uur was en de boot pas om 4 uur gaat. Op naar de bus dus… Pff de eerste zegt na de parkeergelegenheid is het rechts. Daar aangekomen… Nee nog 200 meter doorlopen en dan links. Daar aangekomen… Nee 300 meter terug en dan rechts moet je een kaartje kopen! Nou we werden chagrijnig! Allemaal bussen maar geen een die naar Trogir gaat! Nou na een driekwartier zoeken zijn we teruggelopen naar de haven! Wat een chaos! Hier gaan we nooit een bus vinden namelijk… Dus op naar de haven. Daar aangekomen moesten we nog een uur wachten, dus Nanette zei kom gaan we om het hoekje wat drinken en rond half 4 weer die kant op dan zijn we vast op tijd! Om half 4 ging Nanette alvast richting de boot en wat dacht je? Ja een flinke rij dus! Of dat iedereen het zelfde idee had! Nou we stonden dus weer te wachten en te wachten! Komt er opeens een boot aan van onze maatschappij en iedereen loopt als een gek daar naar toe! Ook Lisan loopt… (ook op aanwijzing van Nanette) Nanette roept goedzo! Je staat bijna vooraan! En Lisan kijkt om zich heen en denkt nou ik sta achteraan hoor! Haha ze liep zo netjes mee en liep bijna voorop en opeens stond ze achter aan! Inmiddels was Nanette al wat opgeschoven en bleek later dat die boot van Lisan alleen naar 1 bepaald plekje ging dus die mensen konden weer terug achter aan sluiten! En wij waren weer wat naar voren gekropen! Eenmaal op de boot zaten we helemaal vooraan! Heerlijk zitten en ondertussen nog wat foto’s maken! We vertrokken en we waren nog niet even op zee of we kregen al een vlaagje water over ons heen! Haha goede plekken he Nanette?! Haha we hebben weer gelachen! Eenmaal terug op Trogir zijn we lekker wat boordjes gaan halen voor morgen! Nanette is nog even boodschapjes gaan doen en gaan pinnen! Daarna hebben we heerlijk thuis gerelaxt en zitten we weer de blog te schrijven! Wat een mooie dag! Op naar de volgende!

Dikke kus en knuffel

Nanette en Lisan

oma

Weer een leuk verhaal.
Als je meer wilt weten over Split: Op Wikipedia: Split heeft ongeveer 221.456 inwoners + toeristen, iets meer dus dan Zevenaar. Er staat ook een heel verhaal over "de oude stenen"

Ellen

Ik ga het toch een keer zeggen, boot schrijf je met een t. Leuk weer om te lezen, geniet maar van het mooie weer, het lijkt hier wel herfst. Dikke kus.