lisan-en-nanette.reismee.nl

Biertjestijd in Sibenik!

We hebben vandaag een heerlijke dag gehad. We begonnen de dag met een goed voornemen een beetje op tijd op te staan. Het zou een hele warme dag worden en we wilden wat dingen bekijken, dus niet te laat door die stik hete zon lopen. Maar het plan ging vanmorgen al meteen weer verkeerd! Het bed lag te lekker en Nanette sliep vanaf 7 uur eindelijk! Ze is denk ik wel 20 keer naar de WC geweest en aangezien de hele kamer verlicht als de wc lamp aan gaat werd Lisan ook enorm vaak wakker! Ook was het vannacht koud op de kamer, die airco hier snappen we toch nog niet helemaal! Maar we hebben een deken gevonden dus hopen op een goed nachtje vanavond!

Maar toen we eindelijk ons bed uit waren heeft Nanette even lekker brood gehaald bij de supermarkt naast het appartement. We hebben even lekker buiten ontbeten en zijn vervolgens met ons rugzakje weer de stad in getrokken! Dit keer liepen we in één keer goed! Nu snappen we ook waarom het maar zes minuten lopen is! We zijn begonnen in de beroemde kerk van Sibenik. Hier kregen we al meteen als studenten korting (hoe chill!). Later kwamen we er achter dat het op meerdere plekken zo is dat je als student korting krijgt. Schilt soms toch de helft, mooi mee genomen! Lisan moest een deken om, we zijn er nog niet uit waarom. We hadden allebei een hempje aan, maar alleen zij moest de bovenkant afdekken. De kerk was super mooi! En ze hadden zowaar een boekje in het Nederlands. Waar Zadar heel erg gericht is op Duitsers, Italianen en Hongaren komen hier ook meer Nederlanders. Na de kerk hebben we buiten even gekken wat we veder nog wilde zien. En de appartement eigenaar had gelijk, Sibenik is helemaal niet zo groot en met een uurtje heb je de stad wel gezien. We wilden nog even naar het museum en langs een mooi plein (volgens de boekjes).

Het museum konden we eerst niet vinden. Het was zo groot dat we er drie keer langs op gelopen zijn! Eenmaal binnen zat er een hele chagarijnige vrouw en viel er niks te beleven. Dus weer door, op zoek naar dat mooie plein. Nanette had de vaart erin zitten. Zo snel dat we het enorme plein (uhum!) zowat weer voorbij liepen. Dus al met al, op de kerk naar natuurlijk, valt Sibenik een beetje tegen. We hebben nog even lekker gegeten en zijn vervolgens naar het appartement gegaan. In de avond wilden we nog naar een soort kasteel/fort achtig ding vanaf waar je een panorama uitzicht hebt bezoeken. Daarvoor wilde we nog even boodschappen doen. In het appartement hebben we even lekker twee uurtjes rustig aan gedaan. Lekker buiten gezeten en even een spelletje gedaan. Daarna zijn we vervolgens even naar de supermarkt gegaan.

We zijn heerlijk naar het kasteel/fort geweest! Wat was dat gaaf zeg! Zie de foto’s! Weer een waanzinnige zonsondergang en wat een mooi uitzicht. Echt een aanrader voor iedereen! We wilden via wat steegjes lopen, omdat dit zo mooi omhoog loopt met allemaal trappetjes. Halverwege bedacht Nanette zich dat ze wel lekker een biertje lustte bij de zonsondergang! Dus we zijn weer helemaal terug gelopen op zoek naar een supermarktje! Bijna bij ons appartement kwamen we er een tegen! Eindelijk! En Lisan maar zeggen echt ik heb er eentje gezien hoor! Nou zeker in haar dromen;)! Nou wat biertjes gekocht en weer op weg naar het kasteel! Vandaag maar eens Lisan leren bier drinken:P! Onderweg hebben we eentje opgedronken en Lisan vond het oke! Op naar de radler, want dat kennen ze hier ook gelukkig! Dit vond ze heerlijk dus kom maar op met dat bier! Jaja het lukt me nog een keer! Zo eindelijk via veel trappetjes en een raar gesprek met een Kroatische Nederlander kwamen we aan bij het kasteel! En weer korting! Kassa, de biertjes terug verdiend! Zo weer een hoop trappen op, maar het was het waard! Wat een mooi uitzicht! Na de zonsondergang zijn we terug gelopen naar beneden! En we keken elkaar aan en dachten precies hetzelfde! Op naar ons favoriete restaurantje in Sibenik! Het is echt heerlijk daar en een leuke konobar(ober)! Daar doen we het voor! Nanette gaat voor een kroatische specialiteit, want onze ober zegt dat het lekker is! Nou we zijn benieuwd! En tadaa het is een soort quiche met heel veel spinazie en knoflook! Wel lekker hoor! Maar onwijs machtig en we hadden ieders een halve liter bier, dus het was toooooo much!! Zo nu in het kroatisch vragen naar de rekening! Haha we deden het redelijk goed volgens onze favoriete konobar! Zo op naar huis! Heerlijk gaan slapen, want morgen staat het nationaal park Krka op het programma! Veel wandelen, chillen en zwemmen! Dus we zijn benieuwd! Spreken jullie snel weer!

Dikke kus en knuffel!

Nanette en Lisan

Ellen

Toch fijn dat jullie weer student zijn! Liefs