lisan-en-nanette.reismee.nl

Sunset view Zadar!

Hoi hoi allemaal!

Ons eerste echte dagje vakantie zit erop! En wel in Zadar! Vandaag stond op het programma om te gaan fietsen. De oude stad van Zadar lag dicht bij ons appartement en op de fiets was het dus goed te doen. Dus dat hebben we maar geregeld, maar eerst hebben we een lekker ontbijtje gemaakt voor onszelf! Alleen hier in Kroatië kennen ze natuurlijk niet zo lekker brood als in Nederland. Het is een beetje zoet, maar voor de rest wel oke gelukkig! Zo nadat we het ontbijt op hadden en geld gepind hadden, konden we op weg naar de oude stad. Dus op naar onze fietsen. De eigenaar van het appartement ging twee fietsen pakken. Voor Lisan had hij zo een fiets te pakken, maar voor Nanette was het wat lastiger. De remmen deden het niet super, maar het ging zei hij. Hij had het zelf even geprobeerd. Ook waren de banden zacht, dus die heeft hij netjes opgepompt. Daarnaast kregen we netjes een pompje mee, dus alles is geregeld wij kunnen gaan!

Zo op de fiets en meteen flink bultje af!! We hoeven niet te trappen alleen maar zachtjes te remmen. Nou dat klinkt wel goed, maar houd de gedachte vast dat je dit natuurlijk ook een keer weer op moet. Nanette had een fiets met versnellingen dus dat is wel te doen, maar had een pijnlijk zadel en het stuur zat te ver weg. Maar goed we kwamen vooruit. Lisan had een fiets zonder versnellingen, ofja versnellingen die niet werkte:P! Kroatië is niet zo bekent met fietsen! Nou bultje af en nog een bultje af. Daarnaast nog wat geslinger langs de kust, maar het uitzicht was weer prachtig! Zo we moesten via een brug over het water naar de oude stad, maar wij fietsen meteen al verkeerd! Maar we zijn er wel aangekomen alleen via een andere route! De fietsen aan het begin van oude stad neergezet en te voet verder gegaan.

Eerste indruk was oke! Alleen een beetje rommelig en niet echt schoon. Het is niet voor niets een oude stad! We waren alleen nog niet echt onder de indruk van de stad. Op naar de bekende kerk dachten wij. De eigenaar van het appartement had verteld dat alles open zou zijn, dus daar vertrouwden wij op. Hij vertelde ons ook dat we de kerktoren helemaal op moesten lopen, zodat we een prachtig uitzicht zouden hebben over de stad. Aangekomen bij de kerktoren…. Ja hoor die zat dicht! Het was zondag en er waren dan alleen maar kerkmissen in de kerk. Pff dan maar een ander gebouw in. We zijn benieuwd… Nou dit was geldklopperij maar goed we hebben weer iets ouds gezien. Vraag ons niet wat, want dat is nog een mistery! Nou we dachten we lopen de stad maar een beetje rond! Al gauw kwamen we bij het water, dat was wel super mooi om te zien. Prachtig hoe de mensen gewoon van de kant afspringen het water in en er via een stijl trapje uitklimmen. We liepen de kade op en daar sprak een jongen Lisan aan: Hee Nice Lady! (Ja hoor kon ook niet anders;)!) Hij vertelde ons dat er een boottocht was die langs de oude stad op ging en dat je dan alle bekende monumenten zag. Het was een aardige jongen hoor! Hij kon goed engels en vind ons Nederlands elftal goed! Daarnaast vind hij Nederlanders geweldige mensen! (Nou dan doe je het al snel goed toch?!) Goed wij even nadenken en twijfelen en we gaan!

Eenmaal op de boot hebben we een leuke 45 minuten gehad! Wel een beetje traag, maar we hebben veel gezien en we hadden een mooie digitale guide! Dus we weten wat meer over de stad (of we dat nu nog weten is de vraag, dus overhoor ons maar niet)! Zo eenmaal van de boot af.. Zijn we nog wat souvenirs winkels ingegaan en toen lekker gaan eten! We hebben een heerlijke pizza gegeten en zijn toen bij de kade lekker in de schaduw gaan liggen! Daarna zijn we meer aan de rand van de kade gaan liggen, zodat we aan het water lagen en in de zonJ! Lisan is toen nog even gaan zwemmen! Ze dacht verkoeling! Maar het was meer onderkoeling haha! Het was koud zei ze!! Oh Nanette had daarvoor nog stiekem een waterpistooltje gekocht voor verkoeling! Haha Lisan schrok toen Nanette terug kwam en haar net spoot! Het was dus weer gezellig!

In de avond zijn we naar de zeeorgel en de groeten aan de zon geweest! Het werd steeds drukker om ons heen en het was ook prachtig de zonsondergang! Na de zonsondergang zijn we nog even de stad ingelopen om wat kleins te eten! Pff wat was het opeens druk, terwijl overdag weinig te bleven viel! Zadar werd steeds mooier! We zijn nog even terug gelopen naar de kade voor de groeten aan de zon! Als het donker word, dan geeft een bepaalde cirkel verschillende kleurtjes! Dit was ook mooi om te zien! Daarna zijn we op weg gegaan naar huis!

Vreselijk! Een woord! Vreselijk! Fietsers zijn niet welkom in de avond;)! We hadden geen licht… Ja we weten het! Maar Kroatië denkt er anders over! (Misschien moeten we dit niet allemaal niet vertellen aangezien de oma van Lisan mee leest;) Dus oma skip dit stukje maar!!)

Maar goed wij dus fietsen en fietsen en fietsen! Het duurde wel een eeuwigheid, maar uiteindelijk kwamen we bij onze beklimming! Pff daar gaan we!! En… Het is gelukt! Bekaf en totaal bezweet, maar we zijn weer terug op ons kuuroord! Nu snel douchen en op naar bed! Morgen weer een vroeg dagje!

Dikke kus

Nanette en Lisan

oma

Nanette, zolang ik 's avonds jullie verhaal maar zie, of als jullie geen tijd hebben een ander teken van leven, weet ik dat jullie reis die dag weer geslaagd is. Liefs.

Ellen

Leuk, leuk, leuk, ook leuke hoedjes. Lisan heb je bijvoorbeeld Tiny ook uitgenodigd voor jullie blog? Anders stuur ik de link even door, vindt ze misschien ook wel leuk om te lezen. Liefs