lisan-en-nanette.reismee.nl

Geduld is een schone zaak!

Hoihoi,

Vandaag was ons een dagje wel zeg! Waar gister alles zo snel ging, ging het vandaag zo traag. Maar zoals de titel al zegt, geduld is een schone zaak! En dat is ook zo, we zullen bij het begin beginnen!

Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan, om half zeven namelijk al! En dat noemen ze vakantie! Maar we wilden op tijd vertrekken, dus we hebben alles ingepakt. Terwijl ik dit aan het type ben komt de kat van het pension bij me op schoot zitten! Super schatig katje en blijft netjes stil zitten haha! Maar we hebben dus even ontbeten en daarna zijn we de auto ingestapt. Onze eerste stop was Zadar, normaal gesproken ongeveer 406km rijden. Maar we wilden heel graag via Pag rijden, aangezien dat een mooi schiereiland is om door heen te rijden. Hierdoor zou de reis over 493 km gaan. Met frisse moet zijn we om kwart voor acht vertrokken. Binnen twee minuten reden we al de grens over naar Slovenië, dit was wat sneller dan we hadden verwacht. En het ziet er nog heel erg uit als een oude grens overgang, alle poortjes staan er nog. De reis ging voorspoedig, tot 30 km voor de grens met Kroatië (we hadden er dus zo’n 30 km opzitten). Er ontstond een enorme file! We hebben daar eerst 40 minuten ingestaan, hierin hadden we zo’n 1,5 km afgelegd. Toen zei Lisan, kijk over 1,5 km is er een afslag, zullen we het maar binnendoor gaan proberen. En dit hebben we dus gedaan, over de vluchtstrook gereden (gaan niet nog 1,5 km in de file staan als we er toch af willen!) We nemen de afslag en ja hoor, de tomtom (waar tegen we hadden gezegd niet meer die snelweg) komt alleen maar als optie DIE snelweg! Voor dat we het wisten zaten we alweer op de invoeg strook van de snelweg. Maar één voordeel, we hebben wel 2 km van de file omzeilt, door alleen even eraf en weer erop te gaan! En ja hoor, we zaten nog geen 100 meter op de snelweg en wat zien we, die hele snelweg houd gewoon uit het niets op! De vangreel stopt in de bosjes en het wordt gewoon een eenbaansweg! Maar vanaf dat moment konden we wel door rijden tot de Kroatische grens! En dit was even wennen en nieuw voor ons. Kom je bij de grens, moet je je paspoort laten zien! Godnondeju onder welke steen hebben ze daar gelegen. Maar gelukkig, we hadden ze bij de hand dus bij de eerste post laten wij netjes zien, de man kijkt naar ons kenteken, doet alsof hij naar het paspoort kijkt en knikt ja. Na 100 meter weer een grens controle post. Dus wij dachten, wat moeten we nu dan weer laten zien? We komen bij de post (zit een oh zo vrolijke man achter) en vragen wat wilt u zien? En er wordt heel hard in het Kroatisch naar ons geroepen en een wegwuifgebaar gemaakt. Dus we hebben door gegast en die man daar lekker laten zitten.

Vervolgens hadden we een korte file voor de tol weg, maar dat was met vijf minuutjes ook gedaan. En vervolgens een bijna LEGE snelweg! Dat zie je bij ons in Nederland niet! Dus daar hebben we even lekker door kunnen rijden! Heerlijk! Je kunt merken dat de Kroaten zelf de tolwegen bijna niet nemen, we zagen nagenoeg alleen maar buitenladers. En de Nederlanders zijn slecht vertegenwoordigd hier, hebben nu zo’n zes andere Nederlandse auto’s gezien, op de hele route hier in Kroatië! Maar na de tolweg kwamen de Kroaten er ook weer bij en dit was te merken! Rondom Zagreb was het redelijk druk, maar ze willen hier ook iets onmogelijks! Van 5 banen (waar bijna overal al file op staat) moet alles binnen 100 meter invoegen naar 2 banen! Als wij dat in Nederland zouden doen, zou daar de hele dag door file staan! Maar eenmaal dat punt voorbij hebben we ook dat redelijk door kunnen rijden. Het was wel een stuk drukker op de weg dan die nacht ervoor met rijden, maar dat is ook niet raar! Al met al hebben we redelijk door kunnen rijden! Onze bedoeling was om langs de kust op richting Pag te rijden, maar op de radio (waar ze de files ook in het Engels en Duits vertellen) hoorden we dat daar flinke files stonden dus we hebben een beetje om gereden om langer op de enorm lege snelweg te rijden (jaja, was een tolweg!) en een klein stukje terug te moeten. Wij dachten ach dat kleine stukje terug, dat kan nooit veel zijn! Was maar 40 km meer! Maar een route wat het was! Over een enorme berg! Maar zo, echt zo ontzettend mooi! Enorm uitzicht en zo’n mooie natuur! Wij vinden de foto’s al super mooi, maar in het echt is het nog 500 keer indrukwekender! Dus dat was al het wachten meer dan waard! Daarna moesten we nog zo’n 2,2 km tot de veerboot en wat denk je, FILE!! Elk half uur ongeveer vertrok er een boot, dus om het half uur konden we een stuk naar beneden rijden en in de tussentijd met zijn alle wachten! Er waren heel veel Italianen! Allemaal op feest vakantie in een plaatsje op Pag! Het waren wel de Italianen met geld, allemaal van rond onze leeftijd en auto’s dat ze hadden. We hebben veel audi’s, BMW’s en Alfa Romeos voorbij zien komen! En tja dan even over Lisan.. Die had natuurlijk een mooie hotpants aan;) Gewoon netjes gekleed hoor! Niets te erg, maar ze stond natuurlijk weer lekker charmant:P (zoals alleen Lisan dat kan!) En dan krijg je natuurlijk heel wat Ciao Bella om je oren geslingered! En Lisan maar naief lachen! Maar naar één uur en driekwartier was het dan echt zo ver, we mochten op de boot! En ja hoor, het rijden door Pag was ook weer ontzettend mooi!

Vanaf de veerboot naar ons appartement was het nog een uurtje rijden. We hebben er iets langer over gedaan, omdat we nog een aantal keer gestopt zijn voor wat mooie foto’s. Eenmaal aangekomen in Zadar schrokken we toch wel een beetje, of ja schrikken.. Wij dachten een moderne grote stad. En groot is het hier zeker, maar modern.. Weer een gevalletje onder welke steen hebben ze hier gelegen? Morgen gaan we meer van Zadar bekijken, nu gaan we nog een lekker ons wijntje buiten opdrinken en dan heerlijk slapen! Morgen staat er weer veel leuks gepland!

Dikke knuffel en kus

Nanette en Lisan

Oma

Ik had al een paar maal gekeken of er een bericht van jullie was. (Dan was ik er ook zeker van dat alles ok was). Zo,n verslag is leuk voor na de vakantie bij jullie foto's. Liefs.

Ellen

He lieve meiden, niet vergeten ook af en toe uit te rusten! Veel plezier, en weer leuk om te lezen!!