lisan-en-nanette.reismee.nl

Ver weg maar gezellig

Hoi allemaal!

Zo de reis is begonnen naar Santiago de Cuba, 1,5 uur dat is goed te doen. Het ontbijt is niet al te best en we besluiten maar snel te gaan. Wij rijden samen met papa en mama als eerste weg.. Papa heeft het tempo er goed in zitten en haalt iedereen makkelijk in. Dat is wel even fijn voor ons, kunnen wij er rustig achteraan kachelen.. Na een tijdje krijgen we een weg met veel hobbels en gaten.. maar we zouden zo bij de snelweg zijn.. vreemd! Trouwens sowieso vreemd dat ze hier opeens weer snelweg hebben neergelegd maar voor ons natuurlijk fijn! Na wat hobbels en gaten komen uit op de snelweg.. beetje vreemd er staan een geen lijnen. Dus geen idee welke baan voor welke rijder is en of tegenligger maar goed dit overleven we ook weer. Eenmaal op de snelweg halen we papa en mama in.. die stuiteren een beetje met de Suzuki Jimmy en wij minder dus dat gaat wat makkelijker! Na een kleine 20 minuten komen we aan in Santiago de Cuba en zijn we als eerste :)! Een mooie casa met een leuk terrasje! Maar inderdaad maar twee kamers.. we zijn dus benieuwd waar opa en oma terecht komen. Papa en mama kwamen iets later en Lisan belde aan.. Er doet een beer van een vent open en knikt alleen maar. Maar het is allemaal goed. Hij nodigt ons uit om daar te eten en dat doen we maar want we zitten dit keer ver van het centrum af! We gaan even wat rusten en omkleden en dan op naar El Cobre naar een basiliek. Papa rijdt in de Jimmy en we hebben meteen weer een leuke binnenweg te pakken.. dit hadden we niet gered met de Peugeot. We snappen nu ook wat ze bedoelen met het stuiteren en zijn blij dat wij geen Jimmy hebben :)! Na een tussendoor weg komen we weer op de normale weg terecht en heeft papa het ziekenhuis in getoetst.. mooi maar ook oud gebouw... weer een tussendoor weg en iedereen kijkt ons aan of we verkeerd zijn gereden maar met een Jimmy kan alles! Eenmaal weer op de route zeiden wij meteen ja papa wilden gewoon al die kraampjes langs de weg omzeilen. Haha super veel kraampjes met Mariabeelden. Eenmaal bij de basiliek mochten mama en Nanette niet naar binnen vanwege de kleding. Dus lisan en papa gingen even naar binnen maar de buitenkant was mooier gaven ze aan. Dus na een half uurtje konden we weer gaan. Langs de begraafplaats op.. waar bekenden Cubanen liggen en waar een wisseling van de wacht zal plaatsvinden ieder half uur. Maar eerst even eten en vooral koffie drinken.. Wat tussen de locale te hebben gelopen en paar keer over naar verschillende plekken te zijn gewezen geven we de moed op en gaan we maar naar de begraafplaats.. We vertrouwden het niet op de tweede verdieping van een flatgebouw naar Richard te vragen.. die schijnt goed te kunnen koken en koffie te kunnen zetten.. dus daar maar even door zonder iets... De begraafplaats op.. mooi echt super groot niet normaal. De bekenden mensen gezien zoals Fidel, José Marti, Emilio Bacardi en Tomas Palma.. Na tien minuten begon de wisseling.. een mooi geluid kwam uit de boxen en de soldaten gingen in de maat recht tegenover de ander staan.. Ze proberen niet te lachen maar dat lukt nauwelijks. Vervolgens moeten ze omwisselen gaan ze ook weer netjes in de maat terug. Dit duurt tien minuten en de mensen staan er dus 20 minuten. Wel leuk om te zien! Daarna zijn we gegaan hebben we in de casa een lekkere hamburger gekregen. Die man zorgde goed voor ons en sprak ook een beetje Engels. Verder hebben we die dag niets meer gedaan.. de wc was drama want de bril lager vaker af dan op... en doortrekken ging ook niet altijd even soepel.. De bedden waren ook niet best en geen echte kussens bij papa en mama.. mja je moet het er maar mee doen. Casa manchebo kunnen we alleen aanraden vanwege de service en gezelligheid.

Om 19 uur kregen we met zijn zessen paella en dat was super lekker! Goed gegeten. Opa en oma bleven nog even en vertelde dat ze verderop dus in een casa zaten die helemaal roze was haha! Daarna hebben we nog even een spelletje gespeeld. Mama kan nu ook skipbo doen. Leuk. Papa wilt nog graag de stad in maar eigenlijk wilt niemand dat, maar Nanette besluit om gezellig mee te gaan. De man van de casa heeft geregeld dat er een taxi komt.. het duurt even want de motor wilt niet starten.. dit beloofd wat... maar na wat duwen start hij.. we mogen voorin zitten met zn tweernen en een man gaat in de laadruimte... het is een beetje een soort vrachtwagen.. Als we heuvel op gaan denken we dat bijna achteruit gaan maar uiteindelijk gaat alles goed. We worden afgezet op het mooie plein en dat is super verlicht. We struinen wat rond en vinden al snel de winkelstraat... daar lopen we wat rond en we weten in ieder geval voor morgen waar we moeten zijn. Een man in Jamaicaanse kleren spreekt ons aan en we hebben een gezellig praatje. Hij wijst ons naar een leuk barretje maar hij wilt blijven praten.. papa zegt dat we daarvoor geen tijd hebben en dan gaat hij smeken om ballonnen voor zijn dochters verjaardag.. Ja nu gaan we echt.. We vinden onderweg een leuk lokaal tentje en daar fleuren we wat door de ramen.. uiteindelijk gaan we naar veel gezeur even naar binnen... Gezellig maar ze schenken alleen sterke drank.. Dus na een paar minuten houden we het voor gezien en willen we verder lopen.. Een jongen zegt nee blijf nou en probeert een verhaal aan te knopen maar we zeggen dat we door moeten gaan en weer wordt er gevraagd om geld ja daag! Echt niet! Op naar die bar.. eenmaal bij die bar bevalt het ons wel tot ze gaan spelen.. Keihard.. Maar goed we zitten er nu toch.. Lekker met een biertje.. en wat een lang nummer zeg.. die mensen hebben een goede conditie als je zolang moet dansen... Na een tijdje houden we het voor gezien en gaan we terug naar de casa.. Op zoek naar een taxi.. er staat een mannetje met een rode bagger autootje op ons te wachten en wilt ons wel brengen.. Nanette voorin en papa achterin.. zodat we de weg kunnen laten zien op de mobiele telefoon.. alles ziet er slecht uit.. geen snelheidsmeter en geen toerenteller.. maar wel een splinternieuwe radio met goede boxen en hard geluid... haha de zij spiegels hangen er een beetje bij en wat ramen missen we.. maar we kunnen gaan tenminste als de motor start... dat duurt even en een vriend moet aanduwen en daar gaan we... Dat we aankomen bij de casa is een wonder.. zonder licht of wat dan ook maar goed we zijn er! Lekker slapen, nja in hoeverre dat kan en dan morgen de stad in..

Rond half negen gingen we ontbijten en dat was niet al te best.. droog brood mja de omelet was lekker :)! We besluiten om met de auto naar het centrum te gaan omdat het anders driekwartier lopen is.. we parkeren hem ergen op straat en vragen een Cubaan op te letten! Na goed geregeld we slenteren wat rond en komen het bekende plein weer tegen. Bij daglicht ook een mooi plein. Papa en Nanette gaan de kathedraal in en klimmen helemaal tot boven. Super gaaf uitzicht over de stad en zelfs de zee kun je nog zien liggen. Na wat rondgelopen te hebben besluiten we om even een drankje te doen. Dat gaat goed.. We wilden even wat halen in de supermarkt.. maar elke Cubaan kruipt stiekem voor... zo duurt het wel eeuwen en besluiten om dan maar lekker te gaan en voor een ander supermarktje te gaan.. We struinen nog wat rond en kijken naar de souvernirs.. we kopen er een paar en gaan dan op zoek naar het chocolade cafeetje. Eten er gezellig een ijsje en kunnen ook nog een bonbonnetje proeven.. oooh heerlijk naar 2,5 week geen chocolade te hebben gehad! Hmm we verliezen even onze gedachte en gaan dan weer verder op zoek naar sigaren.. die vinden we bij een hotel en zo hebben we bijna alles binnen. Papa wilt nog wat rum kopen voor de autoverhuurbedrijf in de hoop dat ze niet moeilijk doen haha! Nja daar beginnen wij niet aan :P Na een paar uur houden weg te voor gezien! Deze dag was gewoon lekker rustig en Santiago de Cuba heeft een leuke binnenstad! Verder hebben we weer spelletjes gespeeld en Papa is nog even de buitenwijken gaan opzoeken.. Hij is gestrand bij een plaatselijke voetbalclub en staat opeens in de kleedkamer.. super leuk natuurlijk! Maar helaas neemt hij de vrouwen dan niet mee :(

In avond willen we wat gaan eten in de buurt.. Papa gaat niet mee want die heeft niet zon trek.. Dan met de vrouwen op stap. Na een korte wandelen komen we bij een paladar uit.. en thuis restaurantje.. Geen woord Engels maar die mevrouw was super aardig en leuk! Dus die hielp ons goed.. Mama en Lisan maken een foutje en krijgen zon grote kippenbout op hun bord.. mama ziet het niet zitten dus Nanette ruilt om met haar. Prima zo heeft iedereen wat.. We kunnen zelfs nog een heel bord meenemen voor Papa! Super gedaan! Daarna nog even koffie daar.. maar dat ging mis.. een koffie americano.. ze wisten niet wat het was en hadden er maar alcohol in gegooid.. Eenmaal na een uitleg via een translate komt alles goed en krijgt mama de juiste koffie. Vervolgens lekker naar de casa.. even inpakken morgen lekker naar het all-in resort.

Na een wat minder ontbijt dat de eerste... gaan we snel er van door.. we moeten nog even afrekenen en dan kunnen we gaan. We besluiten om geen binnenwegen meer te pakken dus we gaan een stukje omrijden.. uiteindelijk komen we bij de afslag en kijken we elkaar aan dit gaan we niet doen.. liever omrijden.. maps.me is hardnekkig maar uiteindelijk blijkt dat het maar 10 minuten langer is! Nou dan gaan we zeker omrijden. De weg is goed en soms zie je gewoon een hobbel over het hoofd.. mja dat gaan we wat op en neer.. Een keer gingen we iets harder.. dus hop auto stil en alles even checken maar gelukkig niets aan de hand we kunnen door... Na 2 uur rijden komen we aan bij het resort.. Super gaaf en mooi en we kunnen meteen aanschuiven bij de lunch.. We hebben het resort verkent en een duik genomen.. Papa en mama kwamen een uurtje later.. De auto inleveren ging ook goed, er waren geen problemen :) Mooi fijn ook weer geregeld nu vier dagen lekker onbezorgd genieten dat gaat hier zeker lukken..

Oma D.

Ik zie deze brief nu pas. De laatste van het all-in had ik al gelezen. Zo fijn dat jullie ons alles hebben laten meebeleven. Tot gauw. Liefs.