lisan-en-nanette.reismee.nl

Swaziland

Hallo allemaal!

Boh uitgeput en wel liggen we in bed om dit verhaal te typen. Wat een mooie dagen hebben hier in Swaziland gehad. De indrukken zijn groot, maar ook ontzettend mooi. Zondag zijn we vertrokken naar Swaziland. We wisten dat we op tijd moesten gaan, want de grensovergang kan lastig zijn met de douane etc, dus we dachten we vertrekken vroeg zodat we alle tijd hebben. We zijn op tijd vertrokken en het ging zijn gangetje. Onderweg naar de snelweg kwamen we nog een groepje giraffen tegen. Zo gaaf om te zien als je gewoon op de normale weg zit. Eenmaal op de snelweg was het weer redelijk saai. Ik zag nog wel zebra’s, maar we gingen zo snel dat we niet lang konden kijken. We hebben er ook weer een aantal danki’s bij. Het enige nadeel was dat maps.google onze nieuwe locatie in Swaziland niet kenden, dus we moesten het doen met de beschrijving van Tui. Dat ging best goed trouwens! Alleen jammer dat je dan niet weet hoelang je nog moet etc. Nog 10 kilometer en dan zouden we bij de grens zijn. Daarvoor moesten we eerst een natuur park door. Dusja rustig rijden en goed kijken! En ja! Daar kwamen we weer giraffen tegen.. Zo leuk om te zien. We zijn gewoon gestopt en hebben even rond gekeken.

Eenmaal bij de grensovergang was er niemand! Wij dachten yes lekker dan gaat het wel goed komen. We waren er bang voor namelijk. Van het ene mannetje naar het andere mannetje en van het ene loketje naar het andere loketje. En het gekke is.. Dit was in Zuid-Afrika.. In Swaziland moest het net zo hard weer! Echt werkverschaffing dit.. Niet normaal, want je moest ook maar een paar loketjes verder je stempel bijvoorbeeld weer halen. Zo gek. Een vrouw zei ook 50 rand please! Dus ik dacht waarvoor?? Maar dat is de tol in Swaziland.. omgerekend nog geen 5 euro, niets dus voor onze begrippen aan tol. Ook leuk bij de grenscontroles was dat vier mannen met ons mee wilden op vakantie. Het is wel grappig dat twee blanke vrouwen toch wel speciaal zijn hier in Afrika! Wij moesten ook als enige de kofferbak laten zien. En wij werden al panisch dat die niet meer dicht zou gaan, maar gelukkig deed die het wel! Dus best snel zijn we door de grenscontroles gekomen en waren we in Swaziland. Het rijden daar is hetzelfde alleen snelheden zijn wat langzamer, dus dat was even wennen. Maar al met al waren we vrij snel op de plaats van bestemming. Een mooie lodge met veel dingen in de buurt om te doen.

Toen we aankwamen zei de receptie meteen dat we snel moesten gaan eten en naar het cultureel dorp moesten gaan. Daar voeren ze een traditionele dans uit en een rondleiding door een dorp kon je er krijgen. Dus wij zijn meteen gaan eten en gegaan. Super leuk om te zien. Ik heb weer een mooie cd met afrikaanse muziek erop. Super gave foto’s en uitleg gehad over het dorp.. Een koning van het dorp heeft gemiddeld zo’n 20 vrouwen. Elk jaar mag hij weer een nieuwe vrouw kiezen. De jongens en meisjes van dorp leven apart van hun ouders in een eigen dorpje. De koeien geven aan hoeveel geld een familie heeft. Dus dat is wel leuk om te zien hoe dat werkt. We kregen in het hotel ook te horen dat er deze week het Reed Dance festival was. We hebben echt puur mazzel daarmee. Dus maandag hebben we besloten om in het dorp cultuur te snuiven. Eerst naar een markt geweest waar we gave souvernirs en een doek hebben gekocht die we in de middag als rok konden gebruiken voor het festival! Super leuk. We zijn ook naar de kaars fabriek geweest. Ze maken daar ontzettend gave kaarsen, maar helaas konden we niet zien hoe ze dat deden. Jammer! Wat ontzettend indrukwekkend was dat in het hele dorp super veel politiemensen en leger mensen rondlopen. Alles wordt goed beveiligd. En als er een stoet aan komt met politie motoren, dan moet je even stoppen… De president of een hoog uitgenodigde gast uit een ander land komt dan aan! Best leuk om te zien. We hebben Zuid-Afrika, Tanzania, Namibië, Mozambique, Angola en Malawi gezien. Ze komen allemaal naar dit festival omdat het super bekend is. De koning van Swaziland heeft ook wel eens voor zijn gasten vier olifanten laten slachten uit eer dat deze mensen komen. Te gek voor woorden! Wij zouden die middag naar het Reed Dance festival gaan. Maar eerst nog even relaxen bij het super mooie kleine zwembad. Even lekker gelegen en we moeten zeggen hier brand je weg met 29 graden. Na een korte breek hebben we ons klaargemaakt en zijn we gegaan. Het was super druk! Eerst moesten we door de scanner heen en vervolgens werd onze rugzak nog gecontroleerd. Dus alles is wel goed in orde hier. Eenmaal op onze plek, gewoon een stenen bankje moesten we even geduld hebben. De afgelopen paar dagen dansen de vrouwen met riet voor het moeders hutje. Vandaag is de dag dat koning zijn nieuwe vrouw zou gaan kiezen. Het is nu meer een traditie geworden dat ze dit nog doen. Alle maagdelijke en jongste vrouwen van het gezien gaan dansen in groepen voor de koning. Eerlijk best schaars gekleed. Vreemd om te zien, maar zo gaaf! De koning kwam ook.. Een grote groep mannen die hard aan komen lopen en wij maar zoeken naar de koning. Dus ik vraag aan een vrouw wie is nou de koning? Dat is de bedoeling.. Ik dacht huh? Waarom mogen we het niet weten, maar je ziet hem als hij de trap op loopt naar boven. Wel gek, maar ook wel indrukwekkend om te zien. Na twee uur kijken naar dansende vrouwen zijn we gegaan. We waren even kwijt waar onze auto stond.. In dat opzichte zijn we beiden wel blij dat we thuis een gekleurde auto hebben en niet zoals hier iedereen grijs haha! Het was even zoeken, maar het viel gelukkig mee. We hebben even gechilld in de kamer en zijn toen lekker gaan eten. We hebben heerlijk gepraat met een Nederlands stel. Veel met elkaar kunnen delen. En nu gaan we slapen want we willen vroeg vertrekken, want de weg naar kruger schijnt in Swaziland enorm drama te zijn. Dus we rekenen nu wat extra tijd. Duim voor ons dat we het niet nodig hebben!!

Dikke kus!

Ellen

Wat een mooi verhaal weer. Fantastisch!
Voor morgen weer een goede reis, en weer een fijn nieuw avontuur. X

oma d.

Ik geniet van jullie verhalen. Wat maken jullie veel mee en zo fijn dat wij op de hoogte blijven. We duimen dat het morgen allemaal goed gaat en jullie weer kunnen genieten.Liefs o en o.

Fokje

Maar goed dat de koning jullie niet heeft opgemerkt, voor je het weet ben je daar uitgehuwelijkt ;-)
Veel plezier met jullie volgend avontuur. Dikke kus !