lisan-en-nanette.reismee.nl

Domme toerist

Hoi allemaal,

Zo vandaag vertrekken we vanuit Santa Clara. Eerst nog even naar een uitkijkpunt, mooie locatie :) En fantastisch uitzicht over Santa Clara. Na een korte stop gaan we door naar Cienfuegos... Eerst Santa Clara weer door dat gaat best goed... Totdat een local ons waarschuwt dat we niet verder kunnen oké.. denken wij dan kijken we wel even. Even later hebben we een lekke band. (Vreemd) Een jongen helpt ons meteen met wisselen. Het gaat in een rap tempo, altijd prettig.. Op een gegeven moment merken wij dat het ventiel er af is... Vreemd mja eerst een garage zoeken.. Die jongens willen ons helpen maar Nanette wilt graag naar een officiële garage.. Dus we doen wat moeilijk. Vervolgens rijden we weg.. en nog geen 2 meter later hebben we weer een lekke band! Dit wordt steeds vreemder.. En weer dezelfde jongens komen op ons af... Eerst zijn we even doorgereden maar uiteindelijk hebben wij ons laten helpen door de jongens.. Een jongen heb ik er op betrapt dat hij het heeft gedaan, omdat ik zei dat ik alles op camera had.. Hij schrok enorm! Veel gedoe over de prijs en het bleek dat dus echt alleen het ventiel er af was... Dus we konden eindelijk verder.. de andere band was nog niet helemaal gefixt maar wij dachten dat doen we later wel... Eerst na onze casa.. Daar kunnen mensen ons vast helpen.. Onderweg even gestopt bij een tankstation om te kijken of zij wat konden betekenen.. Niet veel later kwam er een buitenlands stel en hadden precies hetzelfde probleem, alleen die jongen kon zelf de band wisselen. Het komt dus vaker voor dat ze het ventiel er af halen.. Dus als je naar Cuba gaat even een cursus band wisselen regelen :P Haha wij weten het nu een beetje dus we kunnen weer op weg. Bij het tankstation konden ze niets voor ons betekenen want er zit ook blijkbaar een gat in.. Balen! Mja op naar de casa ibisorla, fijne casa! Hele leuke familie met een knappe zoon :P We kregen een heerlijk glas limonade en hielpen ons met de bagage.. Toen hebben we meteen gevraagd voor die band want de maatschappij nam niet op, dat had het tankstation al geprobeerd... Lastig communiceren met het kleine beetje Spaans, maar de man des huizes wist wel een plek.. Hop de auto in en gaan.. we liepen een heel smal steegje in.. haha en daar stond je dan op een werkplaats. De band werd er af gehaald en die man zei meteen deze is echt kapot! Hmm weer terug naar de casa.. Orlando de man des huizes.. belde de maatschappij maar die nam niet op... dan maar luis van Tui bellen... hij deed alles in het Spaans en wij maar lachen :P Maar Luis had gezegd dat er nog een kantoor hier in Cienfuegos moest zijn.. Dus weer de auto in en rijden maar.. Bij de eerste was het niet.. op naar de volgende: derecha (rechts), izquierda (links) para (stop), recto (rechtdoor) haha die man lachte zich kapot. Met gebrekkig Spaans hadden we het heel gezellig in de auto hij liet ons ondertussen ook de Malecón (boulevard) zien! Volgende kantoor.. ook niet.. Nog een kantoor.. Nog niet.. Nog eentje... die wist wel waar de onze zat dus we konden verder! Wij zijn zo blij dat we onze Orlando mee hebben :)! Maar Orlando wist ook even de weg niet.. dus ging hij vooruit lopen en wij er achter aan.. Aan iedereen vragen en ja hoor daar was het kantoor... Maar het hek zat dicht! Oh nee maar Orlando riep hard en toen kwam er iemand zuchtend :P Maar daar is alles geregeld, dankzij Orlando! We hebben een nieuwe band gekregen.. Geen idee wat de kosten zijn.. Die zie je achteraf pas mja we zien wel!

We konden eindelijk om half 4 middags Cienfuegos in. Mooie plaats, echt gezellig! Veel souvernirskraampjes gezien en een leuke binnenplaats.. Daar zat een hele leuke vrouw als standbeeld en zodra je geld gaf begon ze prachtig te zingen! Super mooi! We hebben ook nog even lekker een ijsje gegeten. Daarna nog even naar het water gelopen! Maar we waren bekaf dus zijn naar de casa gegaan. Daar even chillen en klaarmaken voor het avondeten.

Het avondeten was weer gezellig! We hadden afgesproken met de andere Nederlanders en ons verhaal gedeeld. Zo is iedereen weer op zijn hoede. We hebben lekker gegeten :)! Vervolgens brachten papa en mama ons even naar onze casa omdat ze even bezorgd waren.

Vandaag vertrekken we naar Topes de Collantes... een soort gebergte dus we gaan met zijn drieën achter elkaar rijden. Mocht er wat gebeuren dan zijn we bij elkaar :)

Tot snel!

Ellen

Wat een avontuur weer, ik ben inmiddels wel benieuwd of jullie naast de reis perikelen toch ook een fijne vakantie hebben. Jullie waren gelukkig wel voorbereid op wat beperkingen en ongemakken onderweg maar het kan ook te veel zijn. Fijn dat jullie ook medereisgenoten hebben, kunnen jullie ook elkaar helpen.
Tot een volgend verslag. Dikke kus.

Fokje

Nu dus toch een lekke band. Al heb je daar je vraagtekens bij. Blijft een spannend avontuur vol hobbels, letterlijk én figuurlijk! Take care!

Oma D.

Mama had mij al voorbereid dat alles weer goed kwam, dat ik mij niet ongerust moest maken. Het is fijn dat jullie de afspraak hebben even naar huis te appen. Wat je moeder ook schreef, het is toch, hoop ik, niet allemaal kommer en kwel. Jullie hebben prachtige foto's gestuurd. Ik denk dat jullie ons kleine Holland zullen waarderen als je thuis bent en dan te weten dat het voor de Cubanen al zoveel beter is dan ze gehad hebben. Ik denk dat ik een vooruitziende blik had met over banden wisselen en een reserve band te schrijven. Ga in ieder geval niet onderweg zonder reserveband met die wegen daar. Wees voorzichtig, pas goed op elkaar, zeg maar tegen oma en opa dat we blij zijn met plaatsvervangers (jullie zullen ze niet zo noemen neem ik aan) maar een fijn idee dat jullie in "konvooi" gaan rijden.
Nogmaals, neem geen risico, als er een bordje staat "nee"dan is het ook "nee". Goed begrepen allebei?? Veel liefs van ons tweetjes.