lisan-en-nanette.reismee.nl

Phnom Penh

Hoi allemaal,

Vrijdag 26 januari 2018 zijn wij vertrokken vanaf Düsseldorf richting Phnom Penh. Even nog wat eten en hop het vliegtuig in. De eerste vlucht was 6 uur vliegen, dit ging prima! Weer even spannend maar Lisan wordt steeds beter in het landen en opstijgen. We vlogen dus met Emirates. Luxe.. tja dat zou je zeggen. Aan de kant wel en andere kant niet.. Je zit wat ruime waardoor het wel comfortabeler is. Je kunt mooi mee kijken met het landen en opstijgen via de camera’s en de toiletten worden beter bijgehouden. Daarentegen vind ik de service qua drinken en eten niet echt goed. Bij KLM bieden ze wat meer aan, maar goed waar klagen we over!

Op naar de overstap in Dubai. We waren al een half uur vertraagd. Vervolgens kwamen we aan op Dubai.. Enorm vliegtuig en dan hebben ze niet eens een sluis haha. Dus tjop tjop de bus in… Nou dat is best een ritje met de bus haha! Dus langzaam dachten wij die 3 uur heb je wel nodig! Eenmaal op het vliegveld moest je weer door de controle heen, maar deze sloeg nergens op. De scan ging af, maar je mocht gewoon doorlopen :O! Maar goed alleen maar fijn dat het zo snel ging. Check check, ja gevonden gate B2. Dus op naar de volgende gate. Het was gelukkig maar een klein stukje lopen. Dus even op zoek naar goed in eten, maar Dubai vliegveld stelt niets voor.. terwijl je denkt die rijke sjieken allemaal… Waardeloos, maar we hebben wat gegeten. Uiteindelijk hebben we toch wel een uur moeten wachten nog, maar voor ons gevoel was het zo voorbij.

Op naar het volgende vliegtuig. We konden snel instappen en iedereen zat vrij snel in het vliegtuig. We hadden wel een beetje pech, want we zaten bij mensen in de buurt die stonken joh. Niet normaal.. Maar er was een vlucht vertraagd waar we dus even op moesten, maar uiteindelijk kwamen die mensen niet meer! Dus wel snel gevraagd of we naar een vier zits mochten. Dat mocht, dus zo waren wij weg van de stank en konden we ook nog uitgebreid liggen en zitten :D Eindelijk. Dit zou een vlucht van 8 uur zijn.. het was een beetje vaag, want in eerste instantie zei het vluchtschema landen in Yangon. Wij dachten waar? Nou in Myanmar dus.. we maakten daar dus een stop-over. Dus nog een keer landen en opstijgen voor Lisan, maar ze doet het goed hoor! We moesten in Yangon een uur stil staan, wat uiteindelijk ruim 1,5 uur werd… Maar goed nog maar twee uurtjes en dan zijn we eindelijk op de plek der bestemming.  Na de stop over zat het vliegtuig helemaal niet meer zo vol.. Dus we konden gaan zitten waar we wilden, relaxt :D!

Aangekomen in Phnom Penh hadden we de gedachten dat een groot vliegveld zou zijn, die houden we even vast. We moesten eerst een visum aanvragen. We kwamen het laatste uit het vliegtuig.. waar we trouwens al heel wat papieren hadden ingevuld, moesten we op vliegveld opnieuw papieren invullen. Als laatste aangekomen en bijna als eerste met visum weg. Hoe we het doen weten we niet maar teamwork is het wel! Lisan de tassen opgehaald.. was maar een bagageband open dus ook lekker makkelijk. Dus we konden naar buiten.. klein stukje lopen, schuifdeuren door en hoppa in de hal zou je denken, maar nee hoor we stonden opeens buiten! Daar sta je dan.. uhm we moesten nog geld wisselen waar dan? Zoeken.. informatie vragen.. we moesten weer naar de aankomsthal gaan. Stukje lopen en daar was het inderdaad iets groter en konden we gelukkig geld wisselen… Dus we konden weer naar buiten op naar taxi, tuktuk of wat dan ook. Uber (app waarmee je taxi kan bestellen) Zo geregeld zo gedaan.. Nou ik zeg je bijna een half uur gewacht en toen opeens annuleerde de chauffeur de rit.. Daar sta je dan in een vreemde stad! Wel gezellig met al die mensen op straat die aan het picknicken waren haha! Maar dan maar tuktuk. Mooie prijs afgesproken en gaan.. Rond half 12 in de avond kwamen we aan in het hotel. Kapot en gesloopt, lekker in het donker onze spullen zoeken. We sliepen op een gemengde slaapzaal.. Niet erg handig op je eerste nacht zo maar goed! Uiteindelijk lagen we in bed.

Ik moet toch echt wat minder gaan typen haha! Maar ik sla al best veel over.

Zondag 28 januari 2018 een dagje Phnom Penh in.. Eerst een tuktuk geregeld richting een tempel. Het was allemaal een beetje zoeken, maar uiteindelijk waren we er. Mooie tempel.. ze laten daar vogeltjes los (volgens mij mussen)..  Het is bijzonder om te zien, want ze vangen dus eerst die vogels om ze vervolgens weer vrij te laten.. Vreemd maar het zal iets moois betekenen. Op naar het volgende monument. Een tuktuk geregeld die met ons op pad wilden. Hij sprak goed Engels dus wij hadden vertrouwen erin. Hij wilde persee naar een Monkey tempel.. Nou goed we gaan met je mee… Allemaal aapjes bij de tempel en heel veel kinderen.. Ze vragen van alles maar wat precies geen idee! Het was een beetje saai dus wij zouden al gauw dat we wilden gaan.. We hebben daarna nog een tempel gezien om vervolgens te gaan eten… Na het eten konden we naar het koninklijk paleis! Dit was een heel complex met allemaal tempels en dergelijke dingen en heel veel goud! We zochten ook de zilveren pagode, maar het was voor iedereen onduidelijk waar die zat… (Een dag later zijn we er achter gekomen dat we hem wel hebben gezien in het koninklijk park.. ) Zo bijzonder als het wordt omschreven is het dus niet.. Vervolgens nog even naar de Russian Market een souvenir gekocht.. Nu op naar het hostel.. We moesten afreken.. zegt onze tuktuk een bedrag waar wij allebei van de tuktuk afvallen.. zooo gek! Dus we hebben hem wat geld gegeven en zijn gewoon uitgestapt! Hij was niet blij maar ga hem geen bijna 60 euro geven! Ook al zijn we de hele stad door gereden! Wel tien keer voor ons gevoel, maar dat is niet ons probleem! We vonden het een geslaagde dag.. we zijn even naar de supermarkt geweest om een zakje noodles te halen en ons avondeten was ook weer geregeld. We hebben nog wat gechillt en op naar bed.

Maandag 29 januari 2018 een spannende dag voor de boeg, want we zouden naar de Killing Fields en S21 gaan. Een tour hadden we geregeld. We werden netjes opgehaald en daar gingen we dan. Op naar S21. Dit is een school dat is omgebouwd tot een gevangenis toen hier Pol Pot aan de macht was.. We kregen een koptelefoon en konden de tour gaan doen. Wat indrukwekkend.. Het is niet te omschrijven.. Voornamelijk de intelligente mensen werden opgepakt omdat ze Pol Pot in de weg konden zitten.. Maar mensen die intelligent zijn… tja dan denk ik aan artsen of diplomaten etc maar niet mensen met een bril.. Maar dat vonden ze in die tijd dus ook.. Ze werden net zolang gemarteld tot ze een (maakt niet uit wat voor een, dus bijvoorbeeld een naald gebroken tijdens je werk) bekentenis aflegde zodat ze gedood konden worden in de Killing Fields.. Nou we vonden het maar heftig.. De Killing Fields waren ook heftig, dus we zijn er snel doorheen gegaan.. Genoeg ellende! Trouwens bij de Killing Fields stonk het ook enorm.. wat de geur was weten we niet maar ook daarom zijn we snel gegaan!

In de middag hebben we gezellig wat gegeten in een groot shopping mall.. en daarna nog even over de Central Market gelopen.

Vanavond gaan we nog even lekker eten bij de buren! En dan inpakken, want morgen pakken we de bus naar Siem Reap!

Tot snel weer!

Ellen

Fijn om jullie ervaringen mee te beleven!

Manon

Jeej jullie eerste bestemming zit er alweer op! Het gaat razendsnel! Veel plezier en geniet!

Oma D.

Hoi (ik wilde typen meiden maar dat klinkt niet dus) meisjes. Ik dacht dat jullie veel te druk waren om een blog te schrijven want ik zag geen blog. Ik was op zoek naar iets anders en zie ik ineens Reis Mee. Nou Nanette, je hebt geweldig je best gedaan. Wat een leuk (lang) verslag. Hebben jullie de taken wel goed verdeeld. Het is heel fijn zoveel te lezen van wat jullie meemaken. Fijn dat jullie genieten. Is het erg warm. Liefs van ons beiden.