lisan-en-nanette.reismee.nl

Winterton

Hoi allemaal!

Daar zijn we weer en jawel weer WIFI! Dus ook weer een verhaal. Maandag zijn we vertrokken richting Winterton. Een klein plaatsje dichtbij de grens van Lesotho. In Afrika praten ze over het aantal kilometers, omdat je nooit weet hoelang het gaat duren. Overstekend wild gaat namelijk altijd voor, dus we zullen zien wat we tegen gaan komen.

Maandag morgen planning 9 uur vertrekken, helaas niet gehaald. Om 10 uur zaten we in de auto. Eerst nog naar de pick and pay (supermarkt), want we wilden nog wat water en koekjes voor onderweg. We kwamen even in de file terecht, wat een chaos is dat zeg! Iedereen gaat van links naar rechts en weer terug! Chaos dus, maar we hebben het overleeft. Nu kon onze reis dan echt beginnen naar Winterton. Eenmaal op de snelweg werd ons al snel duidelijk dat het een saaie lange weg zou zijn. Het uitzicht was dor en beige. Vooral beige zei Lisan! Zelfs ik zie ik zie wat jij niet ziet was niet leuk om te doen. We konden wel lekker doorrijden, want er rijden weinig mensen op de snelweg. Ook wel logisch want je betaalt ook tol. Al is dat niet veel, maar elke rand is er eentje voor die Afrikanen. Onderweg kwamen we veel wegwerkzaamheden tegen. Zo mooi om te zien. Er staat een mannetje voor met een rode vlag en die zwaait continu met die vlag. Ze werken met super veel mensen aan de weg en veel nog met de hand. Vervolgens staat aan het einde nog een mannetje met een groene vlag te zwaaien. Een mooie bezigheid haha! Ook stond er wel eens een mannetje met een stop bord. En hij sprak dan met de andere kant af wie er mocht rijden. Als het zover was dan ging het bordje om en werd een wegversperring weghaalt en ja wij mochten rijden. Echt hier heb je overvloed in werk:P! Een 150 kilometer voor onze bestemming zijn we gestopt in Harrismith. Hier hebben we getankt. Ze doen hier alles voor je. Voltanken, ramen zemen en olie checken. Wat wil je nog meer! Vervolgens nog wat gegeten en mooi uitzicht gehad. We hebben nog een rondje gereden in Harrismith, maar daar was niet veel te beleven dus maar door gegaan naar onze bestemming. Lisan lag af en toe lekker te slapen in de auto, want het was een dood saaie weg. In Winterton aangekomen zagen we met meer armoede, maar we moesten nog een eind door rijden. Eenmaal bij de afslag aangekomen moesten we nog 5 kilometer. Goed te doen en mooi op tijd. En tja daar komt het.. Het werd opeens een onverharde weg! Woehoe! Hobbel de bobbel en dat 4 kilometer lang! Boh boh. Eenmaal aangekomen zien we dat er gezellig hutjes staan. Dit hadden we niet verwacht, dus we zijn benieuwd. Ingecheckt en wel, krijgen we een supersonische snelle tour door de accommodatie. Twee zwembaden, tafeltennistafel, twee biljarttafels, een ruimte met een kachel, speelkamer en mooie eetruimte. Dus enorm veel luxe. Nu onze kamer.. We zitten in Bushman.. Een mooi rond hutje, echt mooi Afrikaans! Geweldig, maar het is er steen en steenkoud. Dus ‘s avonds zelf een vuurtje steken en dan heerlijk voor de kachel zitten. Maar eerst eten. We kregen een heerlijk drie gangen menu en weer voor maar 11 euro. We hebben ook een self-service bar. Dus je mag je eigen drinken pakken etc en dan opschrijven. Echt leuk! We hebben de avond heerlijk voor de kachel gezeten, lekker gekletst en gelezen. En ohja ik heb Lisan 3 keer verslagen met tafeltennis. Morgen krijgt ze wel revanche!

Dinsdag is aangebroken. Planning 9 uur gaan en wat is het geworden… half 10! We worden al beter haha! Na een heerlijk ontbijt gaan we op weg naar Monks Cowl. Daar kun je mooi wandelen zeiden ze. Het is 20 minuten rijden en dat klopte ook. We gingen heerlijk op en neer en veel steile stukken in de weg. Ook hobbels kwamen we weer tegen. Je merkt wel dat we nu in de binnenlanden zijn van Afrika. De wegen zijn wat minder goed onderhouden. Eenmaal aangekomen zit er een leuk hutje bij waar we een kaart en entree kunnen kopen. We gaan voor de route naar een waterval! Eenmaal aan de wandel is het toch wel koud. De bewolking blijft behoorlijk hangen helaas! Maar goed wij gaan door. We horen de waterval en worden enthousiast. Lisan heeft inmiddels haar muts al opgezet. Koukluum haha! De waterval is prachtig en het uitzicht ook. We zitten tussen de bergen, net Oostenrijk. Dit verwacht je niet in Afrika zo even 400 kilometer van de grote stad af. Fantastisch om te zien. We lopen weer terug en komen nog een paar keer mooie water plekken tegen. Super gaaf om te zien. Eenmaal terug lopen we nog langs lokale kraampjes op. Hier hebben ze super mooie beeldjes. We hebben een hoop beeldjes gehaald, wel 6. Die man moest alles inpakken en bij een beeldje was dat een issue. Hij wist niet hoe, maar het is hem gelukt met wat hulp. We hebben hem fooi gegeven en hij vond het geweldig. Wij gaan nu op weg naar de Waffle Hut. Die wordt hier echt aangeprezen en terecht, want het is sfeervol en heerlijk eten. We hebben milkshakes besteld, zoals ze in Amerika ook geserveerd worden in die grote mokken. Lisan had een heerlijke wafel en Nanette een heerlijke pannenkoek. Ons buikje zat helemaal vol. We hebben ook even kort gezien hoe de kaarsen werden gemaakt. Je kon stiekem meekijken vanuit de souvenirshop. Super leuk om te zien. Na het eten zijn we even naar de plek gegaan waar de supermarkt zit. Klein, maar wel super fijn. Even gepind en toen nog even door de grote souvenirshop. Ze hadden hier veel mooie spullen, maar niet iets wat wij graag wilden. In de chocoladebar hebben we heerlijke chocolade geproefd en ook warme chocolademelk gedronken. En natuurlijk ook wat gekocht, zodat we hier heerlijk kunnen smullen. Die jongen achter de kassa kon ons verstaan, dus op een gegeven moment vertelde ik iets aan Lisan.. En die jongen keek op, dus ik zei huh? Hij zei sorry ik luister mee, praat maar door! Wij enorm lachen, maar we vonden het zo leuk dat we ook gewoon door gingen met ons verhaal. Vervolgens konden we heerlijk naar het hotel en daar hebben we ieders een bad genomen. Heerlijk warm worden weer.

We hebben net weer lekker gegeten. We denken de hele tijd dat dit een familie bedrijf is (twee broers, moeder, oom en tante), maar niets is minder waar. Het zijn allemaal losse personen haha! Maar gelukkig zegt iedereen het. Nu zitten we heerlijk voor ons eigen gemaakte vuurtje dit verhaal te typen (we hebben wel eerst drie pogingen gedaan om het vuur aan te krijgen:P). Net al wat spullen gepakt en zo lekker naar bed! Goed uitgerust naar Durban gaan. We hebben er zin in!

oma D.

zo fijn jullie belevenissen te lezen en lief van je Lisan dat je gisteren een berichtje gestuurd had dat ik, (oma en mobiel) jammer genoeg vandaag pas zag dus toch gisteravond denken, zou alles goed zijn? Ik sjouw m'n mobiel nu steeds mee en ben hem daarom steeds kwijt. Veel liefs voor jullie beiden, o en o.

Burgers

Geniet er maar lekker van
Gr. Els en tonnie

Carolien

Leuk om te lezen meiden! Wat een avontuur, je eigen vuur moeten maken in je kamer! Klinkt alsof jullie volop genieten!????

Carolien

Wow, mijn smiley wordt omgezet in heel veel vraagtekens!

Eric

Leuk Lisan en Nanette